سرانجام پس از چند سال بحث و گمانه زنی، وزارت راه وشهرسازی طرح الکترونیکی سازی پرداخت عوارض در آزادراه ها را در روزهای پایانی سال قبل و به شکل محدود اجرایی کرد. طرحی که بناست در آینده نه چندان دور در تمامی آزادراه ها اجرایی شود و به این ترتیب جاده های ایران برای همیشه با باجههای دریافت عوارض خداحافظی کنند.
طبق برنامه ریزی صورت گرفته در فاز نخست آزادراه های تهران-ساوه، قزوین-زنجان، تهران-قزوین و تهران-قم رسما الکترونیکی شدند تا در مراحل بعدی آزادراه های باقی مانده نیز به این طرح بپیوندند. باوجود آنکه برای اجرایی شدن این طرح مقدماتی چندماهه طی شد اما با اجرایی شدن این پروژه بسیاری از مشکلات کار خود را نشان دادند. نبود اطلاع رسانی دقیق و عدم آشنایی مسافران با شیوه جدید، به وجود آمدن مشکلات جدید در پرداخت الکترونیکی عوارض و نبود زیرساختهای لازم برای استفاده از شیوه های معرفی شده بخشی از مشکلاتی بود که مسافران در طول این مدت با آنها روبه رو شدند.
سید حسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در گفتگو با «حمل ونقل» آنچه درحال حاضر اتفاق افتاده را مرحله ابتدایی این طرح مهم میداند و معتقد است با عبور از دوران پیک سفری نوروز حالا دستگاه های مرتبط تلاش می کنند با برطرف کردن ایرادهای به وجود آمده، در گام های بعدی، طرح بدون اشکالات جدی دنبال خواهد شد.
با عبور از هفته های ابتدایی اجرای طرح الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی، درحال حاضر کدام زیرساختها برای استفاده مسافران مهیا شده است؟
تلاش وزارت راه و شهرسازی در اجرای این طرح فراهم کردن زیرساخت های لازم و متنوع برای استفاده مردم بوده است و خوشبختانه تا امروز تعداد زیادی از این شیوه ها به مرحله اجرا رسیده است. نخستین شیوه، قرار دادن دستگاه های کارتخوان در عوارضی آزادراه ها بود که این موضوع در گام اول اجرایی شد.
در مرحله بعد چند اپلیکیشن برای پرداخت عوارض فعال شدند و در کنار آن تگ های بانک مسکن نیز به شبکه جدید متصل شد. با مذاکرات صورت گرفته حدود 16 هزار دستگاه خودپرداز چند بانک نیز به پرداخت عوارض الکترونیکی مجهز شدند و مسافران می توانند برای پرداخت عوارض خود از طریق آنها اقدام کنند. ما برای مسافرانی که به گوشی تلفن همراه هوشمند مجهز نیستند نیز یک کد دستوری تعریف کردیم که با شمارهگیری آن امکان پرداخت عوارض فراهم میشود.
یکی از نگرانی های مردم این بود که در صورت نیاز برای پرداخت الکترونیکی باید اطلاعات شخصی خود را وارد کرده و در اختیار سامانه های موجود قرار دهند. آیا این موضوع صحت دارد؟
در شیوه های فعلی که از آنها یاد شد چنین موضوعی لازم نیست و مسافران می توانند برای تردد صرفا با شماره پلاک از درگاه های مختلف استفاده کرده و عوارض خود را بپردازند. در کنار این شیوه ها برخی سایتهای متصل به بانک ها نیز فعال هستند که افراد با کیف پول خود در آنها امکان پرداخت پیدا می کنند. در این سایتها با واردکردن اطلاعات پس از هر بار تردد، به شکل خودکار مبلغ مدنظر برای عوارض از حسابها آنها کسر خواهد شد. در کنار آن اگر برخی شرکت ها یا نهادها نیز بخواهند عوارض خودروهای خود را پرداخت کنند، با ثبت اطلاعات و نهایی شدن آنها امکان پرداخت گروهی عوارض را پیدا خواهند کرد.
در هفته های گذشته یکی از اصلی ترین نگرانی مسافران نبود امکان اطلاع رسانی دقیق درباره این طرح و چگونگی روشن شدن ابعاد دقیق این طرح بود. برای حل این مشکل چه برنامه ریزی صورت گرفته است؟
آنچه در هفته های گذشته اتفاق افتاد گام نخست اجرای طرح بود که باید در مراحل بعدی کامل شده و رشد کند. هدف ما در گام نخست این بود که در ایام پیک مسافرتی نوروز مسافران در آزادراه های الکترونیکی شده بدون معطلی عوارض خود را پرداخت کرده و به حرکت خود ادامه دهند.
پس از آن ما میزان رضایت مندی از طرح را بررسی کرده و تلاش کردیم با راه اندازی سامانه تماس تلفنی 24 ساعته و شماره پیامکی نیز برای دریافت نظرات مردم در نظر گرفته شده است. ما برای آنکه از میزان دقت طرح مطمئن شویم حدود یک میلیون و 200 هزار پلاک که تردد آنها در این آزادراه ها ثبت شده بود را دوباره موردبررسی قرار می دهیم تا هیچ اطلاعاتی بدون تأیید صحت نهایی ثبت نشود.
آیا برای نهایی شدن فرایند اجرایی، دیگر آزادراههای باقی مانده با تأخیر به این طرح میپیوندند؟
از ابتدا نیز برنامه ریزی ما این بود که پس از اجرای گام اول، دیگر آزادراه ها نیز در کوتاه ترین زمان ممکن به این طرح متصل شوند زیرا باید عوارض سنتی از آزادراهها حذف شود. راه های باقی مانده در حال طی کردن مراحل پایانی کار هستند و به زودی وارد فرایند اجرا می شوند.
آیا می توان زمان دقیقی برای نهایی شدن این طرح مشخص کرد؟
اجرای طرح الکترونیکی شدن 10 آزادراه باقی مانده در روزهای اخیر ابلاغ شده و در حال طی کردن مراحل باقی مانده هستند. درصورتی که اتفاق جدیدی در این حوزه رخ ندهد می توان انتظار داشت که ظرف دو ماه آینده گام بعدی کار نیز آغاز شود.
منبع: تین نیوز