علاه بر عوامل کم کردن روغن موتور در بعضی از مواقع به دلیل پاره ای اشکالات میزان کم شدن روغن موتور افزایش می یابد. که باید با دقت به آن توجه کرد و در جهت رفع آن اقدام کرد.
سطح روغن از محدوده مجاز بالاتر است در این حال باید روغن را تا زیر حد مجاز بالایی تخلیه نمود.روغن با ویسکوزیته نامناسب و کمتر از توصیه سازنده خودرو انتخاب شده است، روغن باید تخلیه شود و روغن مناسب جایگزین گردد.
دمای روغن از حد نرمال بالاتر رفته است باید اشکالات مکانیکی را مورد توجه قرار داد.روغن از طریق آب بندهای میل سوپاپ و میل لنگ به بیرون نشت می کند اشکالات آب بندها باید بر طرف گردد.رینگ پیستون دچار سائیدگی یا چسبندگی شده اند، رینگ ها و پیستون ها باید تعمیر یا تعویض شوند.گاید و ساق سوپاپ ها دچار چسبندگی شده اند، در اینصورت قطعات باید تعویض شوند.
آب بندی و سوپاپ ها در حالت بسته دچار اشکال است. باید سوپاپ ها و نشیمن گاه آن ها را مورد برسی و توجه قرار داد.ویسکوزیته روغن بایدمطابق توصیه سازنده خوردو انتخاب شده است. ولی به دلیل محدوده وسیع طول هیدروکربورهای موجود در روغن، هیدروکربورهای کوتاه تر سبک تر و سریعاً تبخیر می شوند و میزان روغن ها کاهش می یابد.
کم کردن روغن در خودرو از مسائلی می باشد که از دید کارشناسان خودرو امری طبیعی و لازم است و از دید مصرف کنندگان خودرو امری غیر معمول و نشانه های از خرابی موتور خودرو است.
از دید کارشناسان و مکانیکهای خودرو کم شدن روغن موتور با توجه به ذات موتور و کارکرد آن در شرایط مختلف و به دلیل بالا رفتن حرارت در خودروها امری عادی تلقی شده به طور مثال خودروهایی که در اتومبیل رانی از آن ها استفادهمیگردد با توجه به کارکرد موتور خودرو در دمای بالا و نیز فشار و راندمان بالا و سخت تر شدن شرایط کاری موتور میزان تبخیر روغن موتور بیشتر بوده و این امری طبیعی است.
هر کارخانه سازنده خودرو علاوه بر معرفی روغنی برای خودرو خود از روغن توصیه شده توتال استفاده می کند و از حد مجاز و تعریف شده ای برای کاهش میزان روغن خودرو در مصافتی خاص مشخص گردیده است که اکثرا مصرف کنندگان به آن توجهی نمیکنند.
دلایل اصلی کم کردن روغن موتور خودرو
به طور کلی برای کم کردن روغن موتور سه علت را می توان بر شمرد:
معمولاً ده تا بیست درصد روغن خروجی از طریق کارتر جداره سیلندر می سوزد و از موتور خارج می شود، این مقدار کاهش حدود mm3/round 0٫06 می باشد. که با در نظر گرفتن دور موتور 400RPM و سرعت صد کیلومتر در ساعت، حدود CM3 150 روغن در هر 1000 کیلومتر خارج می گردد.
در موتور های احتراق داخلی (شما می توانید در بخش مقالات کامل از انواع موتور ها و سیستم های آن اطلاع پیدا کنید) به دلیل بالا بودن دمای سیستم، مقداری از روغن موجود درون کارتر تبخیر شده. برای مثال برای بسیاری سوال پیش آمده است که دلیل بالا بودن حرارت و بالا بودن آمپر آب در خودرو هاچیست؟ جواب در این است موتورهایی با احتراق داخلی برای عدم خام سوزی و نیز مشکل در سیستم احتراق نیاز مبرم به دمای مناسب دارند و در غیر اینصورت مصرفی بالاتر از حد و نیز عدم استفاده از قدرت مناسب در خودرو را منجرب میشود.
به هر صورت مجموع کاهش مجاز روغن در 1000 کیلومتر حدود 2/1 لیتر می باشد که در بعضی از خودرو ها به دلیل شرایط کاری سخت تر این میزان حتی ممکن است به 2/5 لیتر در هر 1000کیلومتر نیز برسد.به هر شکل می باید این میزان کاهش با سرریز نمودن روغنی از همان نوع توصیه شده توسط سازنده و موجود درون کارتر، جبران گردد.سطح روغن از محدوده مجاز بالاتر است در این حال باید روغن را تا زیر حد مجاز بالایی تخلیه نمود.
وظایف روغن موتور در خودرو