سوپاپ در موتور در واقع مثل یک شیر عمل کرده و کانال های ورودی و خروجی سیلندرها را باز و بسته می کند. سوپاپ ها در زمان بسته بودن به نشیمن گاه خود که به آن سیت سوپاپ می گویند چسبیده و مانع از خروج یا ورود مخلوط سوخت و هوا یا دود و کمپرس موتور می شود و در زمان گرفتن فرمان از سوی میل سوپاپ جهت بازکردن کانال ورودی یا خروجی سیلندر در موقع لزوم از روی سیت بلند شده و باعث ورود مخلوط سوخت و هوا یا خروج دود داخل سیلندر می شود.
سیت سوپاپ در واقع جزئی از سرسیلندر به حساب می آید و دور آن آب موتور جریان دارد و سوپاپ نیز در هنگام نشستن داخل سیت این امکان را می یابد تا حرارت خود را به سیت انتقال داده و خنک شود. چنانچه یکی یا تمامی سوپاپ ها به دلیل فیلرگیری نادرست کاملا بسته نشود در واقع به طور کامل روی سیت قرار نگیرد بیشازحد گرم شده در لبه های آن آثار ترک خوردگی به وجود می آید.
این ترک باعث خروج کمپرس از دریچه ای می شود که سوپاپ آن آسیب دیده است. به این ترک خوردگی ترسیدن سوپاپ می گویند. سوپاپ ترسیده نمیتواند عمل آب بندی ورودی و خروجی سیلندرهای موتور را به خوبی انجام دهد، لذا موتور شروع به بد کار کردن کرده از حالت معمول خارج می شود.
در واقع سیلندر که سوپاپ آن ترسیده باشد تقریبا از گردانه تولید نیروی موتور خارج شده و باعث کارکرد نامرتب و افت نیروی موتور می شود.چنانچه خودروی خود را در فواصل توصیه شده توسط کارخانه تولید خودرو و با اعداد توصیه شده توسط سازنده خودرو و یک مکانیک مجرب فیلرگیری کنید این مشکل برای شما پیش نخواهد آمد.