در گذشته نه چندان دور هر سیلندر موتور به یک سوپاپ گاز و یک سوپاپ دود مجهز بودند اما مهندسان همیشه در پی افزایش راندمان موتور در مقابل کاهش مصرف سوخت بوده اند. از همین رو به این نکته پی بردند که هر چه میزان مکش هوا و بنزین سریعتر و بیشتر صورت پذیرد و همچنین تخلیه کاملی از دود انجام شود راندمان موتور افزایش خواهد یافت.
در نتیجه این تفکر بود که تعداد سوپاپ ها افزایش یافت تا راه ورود و خروج بیشتر گردد.
امروز در خودروهای رایج هر سیلندر موتور به 2 سوپاپ گاز و 2 سوپاپ دود مجهز شده اند لذا ودر یک پیشرانه 4 سیلندر به جای 8 سوپاپ، 16 سوپاپ به کار گرفته می شود و این تفاوت موتورهای 8 سوپاپه و 16 سوپاپه را رغم میزند.
در اینگونه موتور از دو میل باداماک برای باز و بسته شدن سوپاپ ها استفاده می گردد.البته هر چه تعداد سیلندر بیشتر باشد این اعداد افزایش می باید.
برای مثال موتور های 6 سیلندر امروزی به 24 سوپاپ مجهز شدهاند. این نکته هم خالی از لطف نیست که موتورهای قدرتمند که در خودروهایی خاص استفاده می گردند از تعداد سوپاپ های بیشتری برای هر سیلندر بهره مند هستند که می توان به 3 سوپاپ بنزین در کنار 2 سوپاپ گاز اشاره کرد.