ادبلو یا مایع اگزوز دیزل (Diesel Exhaust Fluid DEEF) که در ایران و اروپا به نام ادبلو Adblue معروف است و براساس استاندارد ISO 22241 می باشد یک محلول اوره می باشد که از 32٫5٪ اوره خالص (AUS 32) و 67٫5٪ آب دیونایز تشکیل گردیده است.
ادبلو به طور گسترده در خودروهای دیزل یورو 5 و یورو 6 مورد استفاده دارد. این محلول یک مایع مصرفی در قسمت کاتالیست انتخابی (Selective Catalytic Reduction-SCR) خودروهای دیزل بوده و میزان گازهای سمی اکسیدهای نیتروژن NOx را به میزان بسیار زیاد کاهش می دهد. انجمن خودروسازان آلمان یا VDA نام تجاری ادبلو را کنترل و مدیریت کرده است.
مشخصات شیمیایی
در موتورهای دیزل برای اطمینان از احتراق کامل و جلوگیری از خروج هیدروکربن های نسوخته می توان از نسبت هوا به سوخت رقیق lean burn (اوور استوکیومتریک) (overstoichiometric) استفاده نمود. افزایش میزان اکسیژن در مخلوط هوا و سوخت لزوماً باعث تولید اکسیدهای نیتروژن (NOx) می گردد که جزء آلاینده های سمی محسوب می گردند و از عوامل اصلی بارانهای اسیدی است.
به همین دلیل سیستم کاتالیست انتخابی (Selective Catalytic Reduction-SCR) در موتورهای دیزل برای کاهش میزان اکسیدهای نیتروژن (NOx) ناشی از احتراق استفاده می گردد. محلول ادبلو که در مخزن اختصاصی در خودرو نگهداری می گردد در گازهای خروجی حاصل از احتراق در مسیر اگزوز تزریق شده و پس از تبخیر به آمونیاک و دی اکسید کربن تجزیه می گردد. در کاتالیست سیستم SCR گازهای NOx در مجاورت کاتالیست با آمونیاک (NH3) واکنش داده و به آب و نیتروژن (N2) تجزیه می گردد که هر دو آن ها بی ضرر بوده و از اگزوز خارج می شوند.
مشخصات فیزیکی و شیمیایی
شرایط نگهداری
سیستم SCR نسبت به ناخالصی های موجود در محلول ادبلو بسیار حساس بوده و به همین دلیل در آن از آب و اوره استفاده می گردد. محلول ادبلو بی رنگ و شفاف می باشد. ادبلو سمی نبوده و نیاز به تمهیدات خاص برای حمل و نگهداری نخواهد داشت.
طول عمر این محلول کاملاً وابسته به شرایط نگهداری می باشد، با این حال عمر تقریبی آن حدود 18 ماه پس از تولید می باشد. دما مهم ترین عامل در طول عمر این محلول بوده و نگهداری در محل خشک و خنک، با تهویه مناسب و به صورت دربسته از اهمیت بالایی برخوردار است.این محلول نباید زیر نور مستقیم آفتاب قرار گیرد. ادبلو نباید در مجاورت اکسیدکننده های غلیظ، اسیدها، نیترات ها و نیتریدها قرار گیرد.
ادبلو در یک مخزن اختصاصی در خودرو نگهداری شده و یک سیستم هوشمند مدیریت میزان پاشش ادبلو را به عهده دارد. میزان پاشش ادبلو بستگی به میزان گازهای NOx گازهای خروجی ناشی از احتراق که توسط سنسورها اندازه گیری می شود دارد.
اما عموماً میزان مصرف ادبلو در خودروهای دیزل حدود 2 تا 6 درصد حجم مصرفی گازوییل می باشد، البته با توجه به مشکلات سوخت دیزل موجود در ایران که منجر به تولید گازهای NOx بیشتری در گازهای حاصل از احتراق می گردد، این میزان توسط سنسورهای NOx نیز شناسایی شده و بر این اساس نیز سیستم کنترل SCR میزان بیشتری از محلول ادبلو را برای کاهش این آلاینده تزریق می کند، به همین دلیل گزارش های تأیید نشده ای مبنی بر مصرف تا حدود 15 درصد مصرف سوخت نیز با سوخت دیزل ایران گزارش گردیده است.
به طور کلی کشنده های متداول در ایران تقریباً در هر 100 کیلومتر 30 لیتر گازوییل و بین 1٫5 تا 4٫5 لیتر ادبلو مصرف می کند که این مقادیر به نوع خودرو و نوع سوخت مصرفی و شرایط کارکرد موتور بستگی زیادی دارد. البته باید در نظر داشت که در واقع استفاده از سیستم SCR و ادبلو عملاً نه تنها هزینه ای بر دوش دارندگان این خودروها نخواهد گذاشت بلکه استفاده از این سیستم در خودروهای جدید علاوه بر کاهش بسیار زیاد در میزان آلودگی هوا باعث کاهش حدود 5 درصدی میزان گازوییل می گردد که از نظر اقتصادی نیز به صرفه می باشد.
یک سیستم کنترل الکترونیکی که مجهز به سنسورهای میزان NOx قبل و بعد از کاتالیست، سنسور سطح ادبلو و … می باشد بر اساس شرایط کارکرد موتور نظیر دور موتور، میزان آلودگی گازهای اگزوز و دمای کاری موتور میزان ادبلو را مشخص می کند.
ادبلو در ایران در بسته های بیست و دویست لیتری بر اساس استاندارد ISO 22241 تولید و توزیع می گردد؛ ولی در برخی کشورهای اروپایی و آمریکا ایستگاهایی در پمپ بنزین ها برای عرضه ادبلو وجود دارد. در ایران هنوز استانداردی ملی برای این محصول تدوین نگردیده است با این حال اقداماتی جهت تدوین استاندارد ملی ادبلو توسط شرکت های تولیدکننده در حال انجام می باشد.
نکات ایمنی و بهداشتی
فیلتراسیون ادبلو
در فرایند تولید محلول ادبلو به کارگیری فیلترهای مخصوص در کارخانجات تولیدی و دستگاه های مجهز به تغییرات واکنش شیمیایی محلول بسیار الزامی است.
گالن ادبلو
گالن ها و مخازن نگهداری ادبلو باید بسیار هوشمندانه طراحی شوند. در اروپا مخصوصاً اولین کشور تولیدکننده آلمان مخازن مخصوص فولاد ضد زنگ درپمپ بنزینها تعبیه شده است یا در گالن های باکیفیت با پلمپ دقیق بدون روزنه رسیدن هوا در اختیار رانندگان قرار می گیرد قابل توجه است فرایند بسته بندی وکیوم با دستگاه های تمام اتوماتیک صورت می گیرد.
بایدها
تذکر:
(در صورت یخ زدن و تشکیل کریستال می توان محلول را به آرامی گرم کرده و هم زد و از آن استفاده نمود. تنها باید توجه گردد که هیچ کریستالی در محلول وجود نداشته باشد که باعث گرفتگی نازل شود).
هشدار: هرگز سیستم مصرف ادبلو را قطع نکنید از جمله عواقب این کار کاهش قدرت موتور کثیف شدن SCR آلودگی محیط زیست، کاهش عمر مفید موتور و اگزوز، و خارج شدن از خدمات پس از فروش.
نباید ها
فناوری اس سی آر (SCR)
فناوری «اس.سی. آر» بر پایه حذف آلاینده های گازهای خروجی موتور پس از احتراق سوخت و هوا می باشد. برای به کارگیری این فناوری نیاز به محلولی بنام «ادبلو» یا همان «آ یو اس 32» می باشد که توسط آن ترکیبات آلاینده های حاصل از احتراق استفاده نموده و سایر فناوری های مشابه از نظر فنی و اقتصادی قابل رقابت با این فناوری نمی باشد بنابراین فناوری (اس. سی. آر) مقرون به صرفه ترین راه حل دستیابی به استانداردهای زیست محیطی یورو5و 6 خواهد بود و به این لحاظ به کارگیری آن روز به روز افزایش می یابد.
اجزای اصلی این فناوری شامل کاتالیزورها، انژکتور ادبلو، سیستم کنترل، سیستم اندازه گیری و پاشش ادبلو می باشد محلول ادبلو که در مخزن اختصاصی خودرو نگهداری می گردد در گازهای خروجی حاصل از احتراق در مسیر اگزوز تزریق شده و پس از تبخیر به آمونیاک و دی اکسید کربن تجزیه می گردد.
در کاتالیست سیستم «اس.سی. آر» گازهای در مجاورت کاتالیست با آمونیاک واکنش داده و به آب و نیتروژن تجزیه می گردد و از اگزوز خارج می شوند. برای کارکرد صحیح و مؤثر سیستم «اس.سی. آر» خودرو، باید اطمینان حاصل کرد که فقط ادبلو به دلیل خالص و استاندارد بودن در مخزن ادبلو ریخته شود.
استفاده از محصولات بی کیفیت و ناخالص موجب آسیب رسیدن به کاتالیست و سیستم انژکتور ادبلو خواهد شد. فناوری «اس.سی. آر» هم اکنون به عنوان یک فناوری مؤثر و کارآمدجهان در حال گسترش بوده و در خودروهای آینده نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.