شرکت آمریکایی ماک که از زیرمجموعه های صنایع سنگین ولوو است، به تازگی از کشنده نسل جدید آنتم رونمایی کرده است.
کامیون ها و کشنده ها، روی دیگری از صنایع خودروسازی هستند. آن ها هدفی متفاوت در جاده ها دنبال می کنند و به همین دلیل مقررات، الزامات و اولویتهای متفاوتی در مقایسه با سایر خودروها دارند. با تمام این تفاسیر، خودروهای سنگین و مالکان آن ها مشکلاتی مشابه خودروهای سواری دارند و در این زمینه متمایز نیستند. کشنده ای که آمده است تا بخشی از مشکلات حمل و نقل سنگین طولانی مدت را برطرف کند.
ماک، حدود 117 سال در ساخت انواع کامیون و کشنده سابقه دارد و از این نظر، فراتر از بازیگران اصلی عرصهی خودروسازی دنیا است. با این حساب، بازاری که در آن فعالیت می کند، به خوبی می شناسد. با نگاهی دقیق تر به جزئیات آنتم، می توان پی برد که این محصول جدید، شبیه یک هتل لوکس متحرک است و شباهتی به کشنده های دیگر این شرکت یا سایر برندها ندارد. بدنه ی خارجی آنتم به گونه ای طراحی شده است تا مصرف سوخت را به حداقل رساند و نسبت به محصولات فعلی، یک جهش بسیار خوب در زمینه ی آیرودینامیک باشد.
در ایالات متحده آمریکا، اقتصادی بودن مصرف سوخت به عنوان کسری از یک گالن محاسبه می شود؛ بنابراین حتی اگر در مصرف سوخت به اندازه ی یک قطره صرفه جویی شود، آن را شمارش می کنند. آنتم از یک کاپوت جدید، آینه های مدرن و سپر جلوی متفاوت بهره می برد و می توان جلوپنجره ای برجسته را به خوبی مشاهده کرد که نام ماک روی آن نوشته شده است. ماک برای این کشنده جدید، از شاسی مقاوم تر با پوشش جدید نیز استفاده کرده است. ماک می گوید آزمایش آیرودینامیک این محصول در مرکز فضایی کندی واقع در فلوریدا انجام شده است.
برخی از موارد کوچک، مانند سیستم ضامن جدید به کاپوت اضافه شده است تا فرآیند باز شدن آن را ساده تر و سریع تر کند تا در زمان انجام بازرسی ها، صرفه جویی شود. تمام چراغ های بیرونی این کشنده نیز LED هستند و انرژی بسیار کم تری در مقایسه با گذشته مصرف می کنند.
در بخش داخلی نیز، ماک سنگ تمام گذاشته و همه ی بخش ها را مجدداً طراحی کرده است تا تمامی کلیدهای کنترل و دستگیره های ضروری در دسترس راننده باشند. نگهدارنده لیوان و بخش مربوط به قرار دادن وسایل، اکنون ساده تر در دسترس هستند؛ همچنین کنترل های مربوط به سیستم تهویه هوا، گرم کننده و خنک کننده، ترمز دستی و دنده اکنون به صندلی راننده نزدیک تر هستند. راهنمای کنترل کروز و کنترل کشش نیز با لیزر روی آن ها حکاکی شده است تا به سادگی پاک نشوند و دوام بالایی داشته باشند.
اگر به تصاویر دقت کرده باشید، می بینید که قسمت پایین غربیلک فرمان تخت است؛ ماک می گوید این طراحی به راننده کمک می کند که به راحتی از کشنده پیاده یا سوار آن شود و پای او به فرمان برخورد نکند. کنترل های مربوط به پخش بلوتوث سیستم صوتی نیز روی فرمان قرار گرفته اند تا کنترل پخش موسیقی و پاسخ به تماس های تلفنی ساده تر باشد. ماک برای این کشنده، یک نمایشگر 7 اینچی نیز در نظر گرفته که مجهز به اپل کارپلی و سیستم ناوبری تام تام است. این نمایشگر را می توان به دوربین های اضافه خارجی نیز متصل کرد.
قسمت خواب کشنده 35 درصد بزرگ تر از کشنده های فعلی شده است و ارتفاع بخش خواب به 1.77 متر افزایش یافته است تا رانندگان بتوانند به راحتی بایستند. البته کابین این کشنده دارای پیکربندی های مختلفی است و می توان نسخه بزرگ با حجم 7 متر مکعب را نیز انتخاب کرد. در قسمت خواب این کشنده، یک تلویزیون 24 اینچی، کنترل های تهویه هوا و یک پریز 120 ولتی به همراه درگاه USB قرار گرفته است. در سمت صندلی سرنشین دوم، یک یخچال کوچک نیز قرار دارد. مانند بخش خارجی، چراغ های داخلی همگی LED هستند.
برای کشنده آنتم، پیشرانه دیزلی 11 لیتری ماک MP7 با قدرت 425 اسب بخار و گشتاور 2115 نیوتن متر و پیشرانه دیزلی 13 لیتری ماک MP8 با قدرت 505 اسب بخار و گشتاور 2521 نیوتن متر در نظر گرفته شده است. این دو پیشرانه به گونه ای طراحی شده اند تا سرویس و تعمیر آن ها کاملاً ساده باشد و از پوشش دو تکه باشد. یک دریچه ی ورودی جدید نیز کمک می کند که کشنده پس از استارت زدن در دمای پایین، خیلی سریع گرم شود.این دو پیشرانه، به همراه گیربکس 12 سرعته اتوماتیک-دستی mDRIVE ماک عرضه می شوند. عملکرد آن به این صورت است که ابتدا رایانه سرعت کشنده را اندازه می گیرد و دنده ی صحیح را انتخاب می کند. ماک می گوید گیربکس های 13 و 14 سرعته نیز برای انتخاب در دسترس هستند.