انجام صادرات و فروش کالا در بازارهای خارجی از ظرائف و حساسیتهای خاصی برخوردار است، که عدم توجه به آنها ممکن است سرمایه گذاری های انسانی و مالی را در این خصوص به هدر دهد. صادرات مانند هر کار تجاری دیگر نیازمند آینده نگری، برنامه ریزی، آشنایی با روش های علمی، تحرک لازم و جلب اعتماد خریداران خارجی است.
مراحل گام به گام صادرات به روسیه
در دوره نوین روابط تجاری ایران و روسیه، حجم همکاریهای تجاری دو کشور روند خوبی پیدا کرده است، در این کشور همانند دیگر کشورهای جهان راهکارهای ویژه ای برای صادرات وجود دارد که توجه به بعضی نکات ذیل ضروری به نظر می رسد:
- مراجعه به اقلام صادراتی به روسیه از ایران طی سال های گذشته.
- مراجعه به اقلام صادراتی به روسیه از دیگر کشورها طی سال های گذشته.
- مشاوره با سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن.
- بررسی اشکال مناسب حمل کالا.
- کسب اطلاعات از گمرک روسیه و تخفیفات گمرکی، مالیات ها و عوارض متعلقه.
- بررسی قوانین صادراتی ایران و اطلاع از ممنوعیتها و محدودیت ها.
- لیست قیمت بر اساس شرایط مختلف تحویل.
- مشتری یابی از طریق نمایشگاه ها، عضویت در هیات تجاری اعزامی، شرکت ها و تجار روسی و نهادهای سیاسی و تجاری.
- توجه به زمان های طلایی در ارسال محصولات.
- استعلام شرکت مذکور از منابع معتبر.
- درخواست کدهای سه گانه شرکت روسی (بانکی، مالیاتی و ثبتی) و استعلام وضعیت شرکت از اداره مالیات روسیه.
- توجه به مشخصات تماس شرکت (سایت، ایمیل، تعداد شماره های دورنگار و تلفن).
- درخواست مدارک شرکت (اساس نامه، شرکت نامه و مجوز فعالیت).
- اجتناب از هر گونه پیش پرداخت، حق واسطه گری و رشوه خارج از قرارداد.
- عدم اعطای هرگونه وکالت، حق نمایندگی خارج از قرارداد.
- تعداد شعب شرکت در نقاط مختلف جهان.
- توانمندیهای مالی، تولیدی، لجستیکی شرکت ایرانی.
- توانایی ارائه سریع لیست قیمت و پیش نویس قرارداد.
- ارائه بروشور و کاتالوگ از سوی شرکت ایرانی.
- سوابق فعالیت تجاری در روسیه و سایر کشورها.
- دارا بودن امکانات در روسیه (نمایندگی، انبار، حساب بانکی، شریک تجاری، خودرو و...).
نکات مهم در صادرات محصولات غذایی به روسیه:
- توجه به زمان های طلایی در ارسال محصولات به بازار روسیه.
- شرط حضور نمایندگان خریدار و فروشنده در زمان های بارگیری و تخلیه در مبدا و مقصد.
- انجام معامله براساس قرارداد و طراحی مکانیزم جهت حل و فصل اختلافات ناشی از خرابی محصولات و تقسیم مخاطرات بین فروشنده و خریدار.
- استفاده از وسیله مناسب حمل با توجه به محصول و فصل و نیز کنترل سوابق دمایی دستگاه های سرد کننده کامیون ها.
- توجه به بسته بندی، نظافت و درج اطلاعات به زبان روسی بر روی بسته ها.
- توجه به اصل رقابتی بودن بازار روسیه به ویژه در زمینه مواد غذایی جهت محاسبه حاشیه سود.
- توجه به رفتار رقبای خارجی در بازار و نحوه عمل آن ها.
- عدم معامله و ارسال کالا به اشخاص و شرکت های ناشناخته بدون دریافت تضمین.
- در صورت تمایل همکاری با تجار ایرانی مقیم روسیه ضمن تحقیق درباره خوشنامی آن ها، اخذ تضمین و وثیقه در ایران در برابر ارسال کالا مد نظر قرار گیرد.
- تلاش در جهت انعقاد قرارداد تامین محصول با فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در صورت برخورداری از قدرت عرضه.
- به کارگیری اشخاص معتمد در بازار روسیه جهت اعلام آخرین تغییرات در رویه و رفتار بازار.
راهکارهای بازاریابی و صادرات
روسیه به عنوان یک بازار تجاری رو به رشد محسوب می شود که راه کارهای ویژه ای برای بازاریابی، صادرات و فروش محصولات به این کشور وجود دارد. لذا توجه به نکات زیر ضروری به نظر می رسد:
- مطالعه گزارشهای بازارشناسی و بازاریابی، پیش از ورود به بازار این کشور.
- شرکت های دارای برند تجاری و پذیرفته شده در بازار بورس، بیش از سایر شرکت های تجاری موفق هستند.
- گردآوری اطلاعات به روز و دقیق از علایق مردم و شرایط اقتصادی جامعه.
- تجار روسی در خصوص مواردی مانند قیمت، کیفیت، زمان تحویل کالا و چگونگی ارائه خدمات به موقع حساسیت ویژه ای دارند.
- معرفی محصولات و خدمات در نمایشگاه های تخصصی و عمومی.
- افرادی که قصد دارند برای تجارت وارد بازار روسیه شوند، می توانند با بخش اقتصادی و رایزن بازرگانی سفارت مشورت نمایند.
- خرید کالا و استفاده از سرویس های عمومی با پول رایج این کشور انجام می گیرد. البته دلار و سایر ارزهای خارجی را می توان در بانک ها، صرافی ها و یا هتل ها تبدیل به پول محلی کرد.