شاید بارها در حاشیه ی جاده های بزرگ و کوچک، تکه های جدا شده ی تایرهای خودرو را دیده باشید. این مورد در تابستان بیشتر محسوس است و به خصوص در بزرگراه های مناطق گرم کشور، حاشیه ی جاده به قبرستان تایر تبدیل می شود. درواقع بازه ی زمانی مشخص اواخر بهار تا اوایل پائیز، در بین رانندگان (به خصوص کشنده های سنگین) به فصل «ترکیدن تایر» شهرت دارد.
در این زمان مشخص تایرها یکی از بخش های خودرو هستند که به مراقبت زیادی نیاز دارند. به طور ویژه، کم بودن باد تایر در این فصل در افزایش حرارت لاستیک و به دنبال آن ترکیدن کامل آن نقش اساسی دارد. این مورد به خصوص در بزرگراه هایی که در مناطق گرمسیر قرار دارند، به دلیل حرارت بالای آسفالت بیشتر اتفاق می افتد. البته ترکیدن تایر به دلیل کم بودن باد آن در هر فصلی محتمل است، اما ترکیب باد کم و حرارت زیاد بلای جان لاستیک خواهد شد. در هنگام رانندگی، بخش جانبی تایرها به طور مرتب در حال واکنش دادن به سطح آسفالت هستند که این حالت انعطاف پذیر حرارت قابل توجهی ایجاد می کند.
اگر باد تیر تنظیم باشد، حرارت تولیدشده در کم ترین حالت باقی می ماند و خطر ترکیدن لاستیک کم تر خواهد بود. اما اگر باد تایر کم تر از میزان استاندارد باشد، بخش جانبی آن باید بیشتر در حال خم و باز شدن و واکنش دادن به سطح آسفالت باشد که به طبع حرارت بیشتری تولید می شود. ترکیب این حالت با گرمای آفتاب و آسفالت، منجر به ترکیدن تایر در هنگام حرکت و معمولاً در صورت ناهشیاری راننده، انحراف خودرو می شود.
شاید برای کسانی که هنوز این اتفاق را تجربه نکرده اند، ترکیدن تایر چندان مهم به نظر نرسد اما در مناطق گرمسیری، ترکیدن تایر بارها باعث ایجاد تصادفات شده است. برای مثال در آمریکا به طور میانگین هر سال 11 هزار تصادف به دلیل مشکلات تایرها ثبت می شود. فقط در سال 2016، مشکلات تایر خودرو 733 مصدوم در پی داشته است که البته تمام این موارد به دلیل صرفاً ترکیدن تایرها نیستند، اما به صورت کلی ترکیدن تایر نقش قابل توجهی در این تصادفات دارد.
کارشناسان برای جلوگیری از ترکیدن تایر در فصل گرما، موارد زیر را توصیه می کنند:
معمولاً تایرهایی که در آستانه ی ترکیدن قرار دارند، باتوجه به تغییرات ظاهری قابل تشخیص هستند. پس از تنظیم باد تایر در صورتی که در قسمتی از آن تورم یا آسیب دیدگی واضح وجود داشت، احتمال ترکیدن آن بالا خواهد بود. برای چک کردن باد تایر، باید در زمانی که حداقل 3 ساعت خودرو پارک بوده است، اقدام کرد.
هنگامی که خودرو و تایر اصطلاحاً گرم باشند، باد تایرها به صورت دقیق در دستگاه نشان داده نمی شود بسیاری از خودروهای جدید، به سیستم تشخیص وضعیت باد تایر و اعلام هشدار در صورت کاهش 25 درصد از میزان استاندارد مجهز هستند. با این حال، نباید فقط به این سیستم تکیه کرد؛ در واقع بررسی تایر در زمانی که 25 درصد باد آن کاهش داشته است، ایده ال نیست. بهتر است با بررسی مرتب وضعیت باد لاستیک ها از کاهش 25 درصدی باد آن جلوگیری شود.
با تمام این تفاسیر، در صورت رعایت کردن تمام توصیه ها، همچنان احتمال ترکیدن تایر در هنگام رانندگی وجود دارد. زمانی که این اتفاق افتاد، در اولین اقدام خونسردی خود را حفظ کنید؛ فرمان را محکم نگه داشته و مسیر مستقیم حرکت خودرو را حفظ کنید. به هیچ وجه در این شرایط ترمزگیری نکنید؛ درواقع تا زمانی که سرعت خودرو به کمتر از 40 کیلومتر بر ساعت نرسیده است، ترمزگیری خطر انحراف خودرو و حوادث ناگوار را افزایش می دهد. پس از کاهش سرعت خودرو، به آرامی به حاشیه جاده فرمان دهید.