مهم ترین بخش چرخشی موتور خودرو همین یاتاقانها هستند و چون وجود آنها باعث می شود که اصطکاک بین فلزات حذف شود هر گونه اختلالی در این مکانیزم باعث از بین رفتن لایه روغن oil film و تماس فلز با فلز می شود که در اصطلاح به آن یاتاقان زدن می گویند.
تماس میل لنگ با شاتون و نیز پایه های نگهدارنده بدنه موتور از طریق یاتاقان است و این یاتاقانها روی لایه ای از روغن حرکت می کنند، اگر به هر دلیلی این لایه روغن از بین برود تماس فلز با فلز صورت می گیرد که نتیجه اش اصطکاک و تولید حرارت شدید است ( از طرفی موتورهای احتراق داخلی خودشان گرمای زیادی هم تولید می کنند و این گرم شدن مزید بر علت شده و شتاب می گیرد).
توجه: وقتی موتور یاتاقان میزد بلافاصله باید موتور خاموش شود در غیر اینصورت سبب کج شدن میل لنگ می شود.
استفاده از روغن نامرغوب و غیر اصلی (Fake) و تعویض دیرهنگام آن سبب بروز حالت لجنی در روغن می شود. در این حالت با پدیدار شدن رسوبات و جرم قطعات خودرو دچار جرم گرفتگی می شوند زمانی که این جرم گرفتگی به مجاری روغن نفوذ کند سبب اختلال در فرآیند روغن کاری می شود که این جرم گرفتگی مسیرهای انتقال روغن و جرم گرفتگی خود پمپ روغن سبب عدم روغن کاری صحیح یاتاقان ها می شود و یاتاقان ها در شرایط بسیار بدی قرار می گیرد.
وجود براده در کف کارتل روغن سبب تجمع پلیسه و رسوبات در توری فیلتر روغن می شود. سیستم CVVT و زنجیر تایم و سفت کن های هیدرولیکی آن نیز جرم شدیدی می گیرد. با باز کردن پایین موتور متوجه می شوید که بابیت یاتاقان های متحرک سیلندرها نیز از بین رفته است. یاتاقان متحرک قطعه نیم دایره شکل است که بین شاتون و میل لنگ قرار دارد و بابیت به سطح داخلی یاتاقان که آبه کاری شده است گفته می شود.
علائمی که نشان می دهد موتور ممکن است یاتاقان بزند:
علت یاتاقان زدن موتور چیست ؟
چه موقع باید یاتاقان ها را عوض کرد
در صورت وجود هر گونه خراشیدگی و یا سائیدگی بابیت یاتاقان ها؛ لازم است که یاتاقان تعویض شود. وقتی بعد از گذشت 10 سال یا پیمودن مسافتی بالای 100 هزار کیلومتر موتور را برای تعمیر اساسی باز می کنید بهر حال بهتر است یاتاقانها تعویض شوند.