تسمه سفت کن بدین منظور تعبیه شده است تا کشش مشخصی را بر روی تسمه پروانه ایجاد کند که این کشش عموما به دو صورت انجام می گیرد: توسط مکانیزم فنری و یا توسط سیستم لولایی قابل تنظیم. همان طور که می دانید، تسمه پروانه تسمه ای نسبتاً بلند است که در جلو خودرو قرار دارد. تسمه سفت کن نیز در بیرون تسمه پروانه قرار دارد تا بتواند ایجاد کشش را با فشار دادن به یک نقطه از تسمه ایجاد کند. عموماً تسمه پروانه ها عامل انتقال انرژی به قطعاتی مانند دینام و فن خنک کن رادیاتور هستند.
نکته:
این قطعه به همراه پولی ها درگیر یکدیگر هستند. در نتیجه معمولا با همدیگر تعویض می شوند. در ثانی زمانی که تعویض شود نیاز است که تسمه پروانه باز شود. به همین دلیل، در زمان تعویض به احتمال زیاد مکانیک پیشنهاد خواهد داد تسمه پروانه نیز تعویض شود.
علائم تعویض تسمه سفت کن
نحوه تعویض
تسمه سفت کن چیست؟
هر زمان که تسمه پروانه مورد بررسی قرار می گیرد یا تعویض می شود، تسمه سفت کن نیز باید بررسی شود. در معاینات دوره ای باید سیستم تسمه و پولی ها که شامل تسمه سفت کن نیز هست بررسی شود. عموماً این تسمه عمر بیشتری نسبت به تسمه پروانه دارد. بهتر است تا هر وقت تسمه پروانه تعویض می شود، آن نیز تعویض شود، در این صورت نباید مشکلی از بابت آن انتظار داشت.
میزان اهمیت تعویض تسمه سفت کن معیوب
سیستم تهویه مطبوع و دینام قدرت خود را از طریق تسمه پروانه دریافت می کنند. با چرخش میل لنگ به علت احتراق در سیلندرها و حرکت شاتونها، پولی نیز حرکت می کند و تسمه پروانه را به حرکت در می آورد. به همین دلیل در صورتی که تسمه مذکور دچار مشکل شود، انتقال قدرت با مشکل مواجه می شود و در نتیجه خودرو به خوبی عمل نمی کند.