سیم کلاچ چیست؟
سیم کلاچ سیستم کلاچ در خودرو های مختلف دنده دستی، بر اساس نحوه عملکرد به سه دسته سیمی، اهرمی و روغنی تقسیم می شود که نوع سیمی از قدمت بیشتری برخوردار بوده و جزو اولین سیستم های کلاچ محسوب می شود. در نوع کلاچ سیمی، یک سیم از پدال تا کلاچ خودرو وجود دارد که هنگامی که راننده پای خود را روی پدال کلاچ فشار می دهد، این سیم کشیده شده و موجب می شود تا کلاچ به کار بیفتد.
سیم کلاچ تقریبا شبیه به سیم ترمز و کلاچ در موتور سیکلت ها یا دوچرخه بوده و دور تا دور آن یک پوشش پلاستیکی قرار دارد. هنگامی که پای خود را روی پدال کلاچ قرار می دهید، درست همانند آنچه در ترمز دوچرخه یا کلاچ موتور سیکلت اتفاق می افتد، سیم در درون غلاف پلاستیکی خود کشیده شده و به سمت عقب حرکت می کند. این سیم به یک اهرم در بخش انتهایی کلاچ متصل بوده و کشیده شدن آن باعث میشود تا خودرو به حالت خلاصی وارد شده و آماده تعویض دنده گردد.
سیم کلاچ ممکن است بر اثر عوامل مختلفی، معیوب یا از رگلاژ و تنظیم خارج شود. تنظیم دوباره سیم کلاچ کار چندان سختی نبوده و خود راننده نیز می تواند با داشتن اندکی دانش در این زمینه، موفق به رگلاژ دوباره سیم کلاچ گردد. اما هنگامی که سیم کلاچ دیگر کارایی اولیه خود را از دست بدهد، نیاز است که تعویض گردد که این کار نیز کار چندان سختی نمی باشد.
علائم خرابی سیم کلاچ
اگر سیم کلاچ دچار مشکل گردد، مستقیما روی کلاچ و نحوه تعویض دنده در خودرو، اثر گذار خواهد بود. یک سری علائم و نشانه هایی وجود دارند که با توجه به آن ها می توان فهمید که سیم کلاچ کارایی خود را از دست داده و یا از رگلاژ خارج شده است. اگر هر کدام از نشانه هایی که در ادامه ذکر می شود را در خودروی خود مشاهده نمودید، بهتر است ابتدا سیم کلاچ را به طور چشمی بازدید کرده و در صورت خرابی، آن را تعویض کنید. در غیر اینصورت با انجام تنظیم دوباره، می توانید کارایی اولیه کلاچ خود را به دست آورید.
خرابی سیم کلاچ پس از رها کردن پدال کلاچ، سیستم کلاچ همچنان درگیر است و مقداری دچار لرزش میشود.
کلاچ خالی شده است و دیگر کار نمی کند که می تواند ناشی از بریده شدن سیم کلاچ باشد. با فشردن پدال کلاچ، خودرو به صورت کامل خلاص نشده و دنده ها به سختی جا می روند.
کلاچ پایین تر از حد معمول عمل می کند و نیاز است که پای خود را بیش از اندازه روی پدال فشار دهید.
کلاچ بالاتر از حد معمول عمل می کند و نیاز است که آن را پس از رها کردن با نوک پا به طرف بالا بکشیم که نشانه ای از درگیر بودن کلاچ هنگام رها سازی است.
پدال کلاچ بسیار سفت شده و به سختی بالا و پایین می رود. پدال کلاچ بسیار شل شده و با کوچک ترین فشار به سمت پایین حرکت می کند.
نحوه رگلاژ کردن سیم کلاچ
بسیاری از مشکلاتی که در قسمت قبل عنوان شد، با رگلاژ کردن دوباره سیم کلاچ حل خواهد شد. اگر هیچ آشنایی فنی با خودرو ندارید، پیشنهاد می کنیم این کار را به یک متخصص سپرده و از رگلاژ کلاچ بدون آگاهی بپرهیزید. اما اگر آشنایی کمی با مسائل فنی خودرو دارید و تا حدودی می توانید از پس تعمیرات ساده خودرو برآیید، می توانید با کمی دقت، خودتان سیم کلاچ خودرو را رگلاژ نمایید.
ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که بدانید همه این مشکلات به طور قطع مربوط به سیم کلاچ خودرو نمیشوند و در برخی موارد ممکن است مشکل مربوط به بخش های دیگری از سیستم کلاچ باشد. خرابی صفحه کلاچ، دیسک کلاچ و یا بلبرینگ کلاچ، ممکن است نشانه هایی همانند برخی از نشانه های ذکر شده در بالا را داشته باشند که با معاینه قسمت های مختلف کلاچ می توان به آن پی برد.
زمان تعویض سیم کلاچ
همانطور که اشاره شد، بسیاری از مشکلاتی که در بالا معرفی گردید، از طریق رگلاژ دوباره سیم کلاچ، رفع خواهند شد. اما در برخی موارد دیگر زمان آن رسیده است که این قطعه را در خودرو تعویض کنید. برای آگاهی از زمان تعویض سیم کلاچ خودروی خود، بهتر است ابتدا آن را از نظر چشمی بازدید کنید و در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر، در اسرع وقت نسبت به تعویض آن اقدام کنید.