اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کمپانی کنورث به تازگی از جدیدترین نوآوری سبزش رونمایی کرده است. کشنده سنگین ZECT (یا Zero Emissions Cargo Transport) با سوخت هیدروژن در کنار نیروی برق یک باتری کار می کند و با بار کامل می‌تواند حدود 160 کیلومتر راه بپیماید، البته کمپانی کنورث در نظر دارد در آینده با افزایش دادن ظرفیت مخزن هیدروژن، این مسافت را افزایش دهد.

این کشنده هیچ گونه آلایندگی تولید نمی کند و فقط هنگامی که سوخت هیدروژنی در حال شارژ کردن باتری ها است مقدار کمی بخار آب تولید می شود که آن هم آلاینده نیست. به جز صدای فن های خنک کننده و کمپرسور باد نیز هیچ صدایی به گوش نمی رسد. این کشنده برای استفاده در مناطق شهری به ویژه در مناطقی که کیفیت هوا اهمیت زیادی دارد، بسیار مناسب است. گفتنی است کنورث ZECT در اواخر ماه مارس توسط شرکت TTSI که در زمینه تخلیه و بارگیری بنادر فعالیت می کند، در بنادر لس آنجلس و لانگ بیچ به کار گرفته خواهد شد.

برایان لیندگرن می گوید: ما چهار تا شش هفته دیگر آزمایش خواهیم کرد سپس کشنده را به لس آنجلس خواهیم برد. امیدواریم ZECT تا آن زمان به اندازه کافی آماده شده باشد که در بتواند در دنیای واقعی بارگیری کرده و آن را حمل کند.

سرمایه گذاری برای ارتقاء و توسعه کشنده کنورث ZECT را چند موسسه تأمین کرده اند که در زمینه کاهش مصرف انرژی و تولید انرژی های تجدیدپذیر فعالیت می کنند( برای مطالعه مقاله نیسان و تولید صفحات خورشیدی کلیک کنید). مرکز حمل و نقل و محیط زیست نیز از کمپانی کنورث دعوت کرده است تا این پروژه را کامل کند.

شرکت های BAE Systems (تولید کننده اتوبوس های هیبریدی) و Ballard Power Systems (تولید کننده سلول سوخت هیدروژنی) نیز در زمینه تولید پیشرانه این کشنده مشارکت داشته اند.

البته پیشرانه ای که روی کشنده کنورث ZECT نصب شده برای انجام عملیات در مسافت های کوتاه ساخته شده است و می تواند در باراندازها بین 50 تا 80 کیلومتر راه بپیماید، به همین خاطر، باک هیدروژن آن نسبتاً کوچک است و باتری ها هم فقط می توانند آن را به سرعت 50 تا 80 کیلومتر بر ساعت برسانند. البته به گفته کارشناسان کمپانی سازنده، این کشنده می تواند با سرعت بیشتری نیز حرکت کند ولی سرعت آن در مرحله آزمایشی تا حدودی محدود شده است. پیشرانه نیز حدود 565 اسب بخار نیرو تولید می کند ولی در مرحله آزمایشی از توان موتور کاسته شده و به 402 اسب بخار رسیده است.

سیستم سوخت هیدروژنی حدود 113 اسب بخار نیرو تولید می کند ولی برای پیش بردن یک کشنده 80000 پوندی با سرعت 104 کیلومتر بر ساعت، به نیرویی حدود 167 اسب بخار نیاز است، بنابراین می توان نتیجه گرفت کشنده کنورث ZECT برای حرکت در بزرگراه ساخته نشده است. البته این به هیچ عنوان بدان معنا نیست که عملکرد پایین است.

پیشرانه این کشنده توسط شش باک هیدروژن فشرده تغذیه می شود که هر کدام حاوی 5 کیلوگرم هیدروژن فشرده هستند. آن طور که کارشناسان کمپانی سازنده می گویند، هر یک کیلوگرم هیدورژن معادل یک کیلوگرم گازوئیل انرژی تولید می کند، دامنه پیمایش این کشنده نیز به خاطر محدود بودن ظرفیت هیدروژن محدود شده است، نیروی باتری نیز فقط می تواند کشنده را حدود 112 کیلومتر به جلو ببرد.

سیستم پیشرانه از هیدروژن برای تولید برق و شارژ کردن باتری استفاده می کند. در این مرحله سلول سوخت هیدروژنی وارد عمل شده و نیروی مورد نیاز برای شارژ کردن باتری را تأمین می کند. البته سلول سوختی به صورت تمام وقت کار نمی کند و وقتی هیدورژن تمام شود، کشنده دیگر قادر به شارژ کردن باتری نخواهد بود.

آلایندگی صفر یا نزدیک به صفر
کشنده کنورث ZECT اسم این بازی را آلایندگی صفر گذاشته است. یک باتری الکتریکی که توسط سوخت طبیعی شارژ می شود، می تواند شما را به آلایندگی صفر نزدیک کند ولی هدف نهایی این نیست.

برایان لیندگرن می گوید: تنها راه رسیدن به آلایندگی صفر استفاده از باتری و سلول سوخت هیدروژنی است. از نظر ما استفاده از باتری الکتریکی برای کامیون های سنگین با چالش هایی روبروست. باتری ها سنگین و گران قیمت هستند و شارژ کردن آن ها زمان بر و وقتگیر است. البته کنورث ZECT نسبتی مناسب بین ظرفیت باتری، وزن و زمان شارژ آن را وعده می دهد. هزینه کل سیستم نیز معقولانه به نظر می رسد. در مجموع می توان گفت این کشنده با نیاز صنعت حمل و نقل به یک کشنده توانمند مطابقت دارد.

خوشبختانه کارشناسان فرصت این را به دست آورده اند که با کنورث ZECT رانندگی کنند. این کشنده کاملاً بی صداست و به جز صدای فن های خنک کننده، کمپرسورهای باد و چند پمپ صدایی به گوش نمی رسد. البته تعویض دنده نیز صدایی جزئی دارد. گشتاور هنگام شروع حرکت مناسب است. کشنده مورد آزمایش باری به وزن 36000 کیلوگرم را حمل می کرد و در شروع حرکت این وزن بسیار سبک تر احساس می شد. وقتی چنان گشتاور بالایی در اختیارتان باشد، به هیچ عنوان وزن بالای بار را احساس نخواهید کرد. در واقع می توان گفت به جز صدای بسیار کم موتور و گشتاور بسیار بالای آن، هیچ تفاوت اساسی بین این کشنده و یک کشنده دیزلی 500 اسب بخاری وجود ندارد.

گیربکس کشنده کنورث ZECT، یک گیربکس 18 سرعته دو وضعیته Eaton است که تعویض دنده هایی نرم و بجا دارد. وقتی این کشنده به صورت رسمی در ماه مارس شروع به کار کند بسیاری از منتقدان را سرجای شان خواهد نشاند و لبخند به چهره رانندگان خواهد آورد. به طور قطع، رانندگان انتظار چنین عملکرد بالایی را از یک کشنده برقی ندارند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>