حجم ترافیک بندری با سرعت قابل توجهی رو به افزایش است. فعالیت بنادر جهان و مدیریت بار در سال 2017 میلادی پس از عبور از دو سال ضعیف متوالی رشد قابل توجهی داشت. آنکتاد تخمین زده است که 752 میلیون TEU در بنادر کانتینری سال گذشته میلادی جابه جا شده و چشم انداز مدیریت فعالیت های بندری در سطح جهان مثبت باقی مانده است چرا که طرح های توسعه ای زیرساخت و رشد اقتصادی در این امر بسیار کمک کننده بوده و این روال ادامه دارد.
عملیات بندری، عملکرد و قدرت معاملات با استفاده از شناور های مگاسایز و بازسازی ائتلاف ها روبه رشد است. ائتلاف های خطوط کشتیرانی و وجود شناور های غول پیکر رابطه بین خطوط حمل و نقل کانتینری را با بنادر پیچیده تر کرده و آغازگر اقدامات پویای جدید است.افزایش سایز شناور ها و ورود شناور های ائتلافی مگا بنادر را ملزم کرده است تا پذیرای آن ها باشد. درحالی که شبکه های خط کشتیرانی از کارآمدی سیستم ناشی از ادغام و برنامه های بازسازی بنادر سود می برد، این سود سرعت یکسانی ندارد.
بنادر و ترمینال های جهان نیاز دارند مسیر درستی را در پیش بگیرند و برنامه های استراتژیکی مناسبی را به همراه سرمایه گذاری ها و تصمیم گیری های شایسته در لیست وظایف خود تعریف کنند.پیشرفت های تکنولوژی در صنعت کشتیرانی مانند نرم افزار های بلاک چین، مسیریابی شناور و بار، شناور های خودران و اینترنت اشیا فرصت هایی را برای این صنعت با خود به همراه دارند. اما با این حال همچنان عدم اطمینان در صنعت حمل و نقل دریایی و در زمینه ایمنی، امنیت و وقوع حوادث سایبری موج میزند که منبع اصلی آن کشور های روبه توسعه است.