قوانین کانادا با تغییراتی مواجه شده که تأثیرات آنها بر روی حملونقل چشمگیر است. یکی از این موارد بیمههایی است که تا کنون وجود داشته است، بسیاری از کامیونهایی که بار آنها مورد دستبرد سارقان قرار گرفته است، بعدا متوجه شدهاند که بیمه آنها، بار را تحت پوشش قرار نمیداده است.
افراد زیادی وجود دارند که گمان می کنند بار آن ها بیمه دارد در صورتی که این طور نیست. به عنوان مثال در یک شرکت حملونقل، قراردادی جهت حمل مشروبات الکلی منعقد شده بود و پس از این که شش محموله مورد دستبرد قرار گرفته بود تازه متوجه شده بودند که بیمه، مشروبات الکلی را تحت پوشش قرار نمیدهد. به این ترتیب، بهتر است وقتی بار جدیدی گرفته میشود، نگاه دقیقی به مقررات مربوط به بیمه و حمل آن انداخته شود و اطمینان حاصل گردد بیمه مناسبی در دست است.
سیستم قضایی انتاریو به شرکتهای حملونقل اعلام کرده است که تنها 2 دلار برای هر پوند کالا مشمول خسارت بیمه میشوند مگر اینکه کالاها به عنوان "ارزش بیش از حد" اعلام شوند. بنابراین شرکتهای حملونقل انتاریو باید قراردادی حملونقلی داشته باشند که مجددا تأیید میکند که آنها فقط 2 دلار برای هر پوند مشمول هستند مگر اینکه وجود ارزش اضافی اعلام شده باشد.
این قرارداد حملونقل میتواند یک سند ساده دو صفحهای باشد که روی بارنامه صادر میشود، که حتی در انتاریو نیز مورد نیاز نیست.
قرارداد حملونقل باید به طور شفاف گویای ارزش اضافی بار باشد و به صورت کتبی اعلام شود تا بیمه به مقدار لازم برای آن تنظیم شود. صاحبان بار بیشتر تعهدات را بر دوش شرکتهای حمل میگذارند و پرداخت جرائم سنگین را به آنها محول میکنند. بنابراین شرکتهای حملونقل بایستی اطمینان حاصل کنند که در مورد همه جرائم مرتبط با حمل بار اطلاعات کافی دارند. شرکتهای حملونقل بایستی با دقت قراردادهای خود را مطالعه نمایند. شرکتهای حملونقل بایستی در قراردادهای خود قید نمایند که هیچ نوع جریمهای را نمیپذیرند، مگر این که شرایط جریمه به صورت مکتوب از قبل در قرارداد پیش بینی شده باشد.
کانادا برای استفاده تفریحی ماری جوانا را آزاد کرده است ولی این کار میتواند شرکتای حملونقل را تحت تأثیر قرار بدهد. به عنوان مثال در کلرادو وقتی ماریجوانا در آنجا آزاد شد؛ بسیاری از رانندگان نتوانستند تست مواد مخدر را با موفقیت پشت سر بگذارند. از آن جایی که مصرف ماریجوانا گسترش زیادی پیدا کرده است، شرکتهای حملونقل باید در سیاستهای مربوط به تست الکل و مواد مخدر تجدید نظر کنند. از طرفی، مجاز شدن ماریجوانا فرصتهای جدیدی برای صنعت حملونقل به وجود آورده است چون نیاز به حمل و ذخیره سازی مطمئن این کالا بیشتر احساس میشود.
امروزه صاحبان کالا به شرکتهای حمل بار فشار زیادی میآورند تا خودشان را به فناوریهای جدید مجهز کنند و آن را مرتب به خاطر تأخیر و عدم کارآمدی، مورد مواخذه و جریمه قرار میدهند. برای مثال، شرکت تارگت (Target) در ایالات متحده بین 2 تا 12 روز تأخیر در حمل خوار و بار را مجاز میداند و از شرکتهای حملونقل به خاطر تأخیر بیش از این مدت غرامت دریافت میکند. بسیاری از شرکتهای خرده فروشی دیگر نیز از همین رویه پیروی کردهاند.
البته فناوری گاهی اوقات فواید امنیتی نیز دارد و توصیه میشود شرکتهای حمل این فناوریها را در اختیار بگیرند. بهتر است شرکتها توجه خاصی به فناوریهای نوظهور داشته باشند و از آنها بهره لازم را ببرند.