دامپینگ به معنای نوع خاصی از سیاست در قیمت گذاری اجناس و کالا ها می باشد. این نوع قیمت گذاری مخرب بیشتر در عرصه تجارت بین المللی اجرا می شود. دامپینگ هنگامی رخ می دهد که یک تولید کننده کالای خود را با قیمتی ارزان و کمتر از آن چه که در بازارهای داخلی به فروش می رسد، به کشوری دیگر صادر می کند. این نوع قیمت گذاری ارزان اثر مخربی روی اقتصاد بین المللی دارد.
دامپینگ با چه هدفی انجام می شود؟
ممکن است تولید کننده کالا با این کار، در کوتاه مدت متضرر شود؛ اما با این سیاست آسیب زننده در دراز مدت میتواند سود بیشتری نصیب خود کند. دامپینگ با هدف افزایش سهم تولید کننده در بازار فروش خارجی و بینالمللی انجام می شود. هنگامی که تولید کننده کالای خود را با قیمتی بسیار پایین در بازارهای خارجی به فروش می رساند، رقابت تنگاتنگی ایجاد کرده و سرانجام برنده میدان رقابت میشود؛ در این هنگام بازار آن کالا را به صورت انحصاری به دست می گیرد و به این ترتیب می تواند کیفیت و قیمت کالای خود را در هر سطحی که باشد، به بازار مصرف تحمیل کند.
معمولا تولیدکنندگان هنگامی که بازار را در انحصار خود در آوردند، قیمت کالاهای خود را بالا می برند تا از حالت انحصاری که ایجاد کرده اند، نهایت سود را کسب کنند.
دامپینگ در تجارت جهانی
در توافقات ضد دامپینگ سازمان تجارت جهانی، از دامپینگ جلوگیری نمی شود، مگر آن که این عمل، صنعت داخلی کشور تولید کننده را تهدید کرده یا به آن آسیب جدی برساند. همچنین هنگامی که دامپینگ باعث عقب ماندگی و رکود صنعت داخلی کشور تولید کننده شود، سازمان تجارت جهانی با اتخاذ سیاست های ضد دامپینگ از آن جلوگیری می کند.
انواع دامپینگ: