سازمان جهانی دریانوردی (IMO) این تصمیم را در آخرین اجلاس کمیته تسهیلات فساد دریایی کنوانسیون IMO FAL در پاسخ به درخواست لیبریا، جزایر مارشال، نروژ، انگلستان و ایالات متحده اعلام کرد.برای اجرای این طرح اتاق بازرگانی بین الملل (ICS) با تعداد دیگری از سازمان های غیر دولتی (NGO) همکاری می کنند.
"Chris Oliver" مدیرعامل اتاق بینالمللی حمل و نقل IMO در این زمینه گفت: ما آگاه هستیم که فساد در بخش دریا در بسیاری از مناطق جهان وجود دارد. متاسفانه شیوه های فاسد می تواند باعث وقفه در عملیات کشتی ها شده و بر سلامت دریانوردان تأثیرگذار باشد.وی یادآور شد: بر اساس گزارش شبکههای ضد رشوه و فساد IMO که در سال 2011 تشکیل شده است تا کنون بیش از 28 هزار مورد رشوه و فساد دریایی گزارش شده است.
به گفته "Guy Platten" دبیر کل اتاق بین المللی IMO فساد دریایی اعتماد به دولت ها را از بین برده و قرارداد اجتماعی را تضعیف و مانع سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در این بخش میشود. به همین جهت IMO تصمیم گرفته است تا با فساد دریایی مقابله کند.
فساد دریایی علاوه بر اینکه مالکان کشتی و دریانوردان را تهدید می کند بلکه بر جوامع محلی و ساحل نشینان نیز تأثیر سوء بر جای می گذارد. به همین جهت IMO تصمیم به شناسایی و جلوگیری از آن را عملی می سازد.