حمل بار فله:
حمل بار فلهای نوعی از حمل کالا است که در آن مواد در مخازن ویژهای بسته به نوعشان حمل میشوند و این مخازن توسط وسایل نقلیه گوناگونی حمل میشوند.
حمل بار فله در حمل ریلی:
حمل بار فله در حمل ریلی به سه دسته تقسیم می گردد. واگن مسقف لبه کوتاه و لبه بلند روش بارگیری و تخلیه هر کدام متناسب با نوع بار متفاوت است. انتخاب مناسب ترین وسیله و روش برای بارگیری و تخلیه از اهمیت زیادی برخوردار است.
حمل بار فله در حمل آبی:
کشتی فَلّه بَر نوعی کشتی تجاری است که برای ترابری کالاهای بسته بندی نشده و فله ای مانند غلات، زغال سنگ، کانی ها و سیمان به کار گرفته می شود.
این گونه کشتی ها از میانه های سدهٔ نوزدهم آغاز به رفت وآمد در آب ها کردند. امروزه کشتی های فله بر یک سوم ناوگان تجاری کشتی های جهان را تشکیل می دهند.
کشور ایران 38 کشتی فله بر دارد.
کشتی حمل بار فله خشک:
این کشتی دارای موتور محرکه ای در قسمت عقب بدنه و انبارهای بزرگ مخصوص حمل کالای فله است. انبارها توخالی و یک طبقه و به شکل قیف مانند بوده و درب های آن ها بر روی عرشه قرار گرفته است.
این کشتی بیشترین تناژ حمل کالاهایی ازقبیل سنگ آهن، زغال سنگ و غلات را در جهان دارد.
کشتی حمل بار فله مایع:
به کشتی هایی که برای حمل بار فله مایع ساخته شده، تانکر گویند و انواع این کشتی از لحاظ نوع باری که حمل می کند عبارتند از:
حمل بار فله در حمل هوایی:
محموله های هوایی نیز دارای بین وجهی هستند؛ اما کانتینرهای آن ها بسیار متفاوت و از نوع کانتینرهای بین وجهی محموله های هوایی هستند. محموله های کانتینری هوایی سبک تر و آسیب پذیرتر هستند. در حمل و نقل بین وجهی هوایی، معمولاً منظور مفهوم بسته بندی کانتینر حمل بین وجهی هوایی در مکان صادر کننده، حمل آن به فرودگاه و در پایان، بار زدن کانتینرها به کامیون در مقصد است. گاهی حمل و نقل دریایی و هوایی با هم مورد استفاده قرار می گیرند، به طوری که محموله ها از طریق دریا حمل شده و سپس تحویل هواپیما می شود