با شدتگرفتن درگیری تجاری بین آمریکا و چین حجم محمولات عبوری از کانال پاناما کاهش خواهد یافت اما به گفته مقام ارشد این کانال، افزایش حجم صادرات غلات از شمال برزیل و نیز افزایش واردات LNG توسط ژاپن، کره و مکزیک از آمریکا، این کاهش را جبران خواهد کرد.
یکی از مقامات ارشد کانال پاناما اعلام کرد: چنانچه تنشهای تجاری بین دو غول اقتصادی جهان چین و آمریکا شدت بگیرد، کشتیهای کمتری از چین و ایالات متحده از کانال پاناما استفاده خواهند کرد، اما این کاهش با افزایش صادرات غلات از شمال برزیل جبران خواهد شد.کانالی که از میان پاناما میگذرد، مسیر کشتیرانی مهمی را بین اقیانوسهای اطلس و آرام ایجاد میکند و یکی از منابع درآمد اصلی کشورهای آمریکای مرکزی است.
جورج کوئیجانو، رئیس اداره کانال پاناما گفت: اغلب محمولههایی که از کانال پاناما عبور میکنند از چین یا آمریکا میآیند یا به یکی از این دو کشور میروند. تنشهای بین این دو در نهایت میتواند به میزان حملونقل از هر سمتی اثر بگذارد.با این وجود، کوئیجانو پیشبینی میکند، محمولات فله بیشتر از برزیل، بزرگ ترین تولیدکننده دانههای روغنی جهان، بتواند به جابه جایی درون کانال رونق ببخشد. دانههای روغنی برزیل در گذشته از مسیر اقیانوسهای هند و اطلس حمل میشدند اما کشاورزان از ابتدای سال 2018 تفاهمنامهای را با کانال پاناما امضاء کردند که به مسیرهایی برای کاهش هزینه حملونقل و افزایش حجم غلات جابه جا شده با استفاده از بنادر و مسیرهای آبی شمال برزیل کمک کند.
رئیس اداره کانال پاناما افزود: تقاضای LNG از آمریکا توسط کشورهایی چون ژاپن و مکزیک نیز میتواند، تعداد کمتر کشتیهایی که به چین میرود را در این مسیر جبران کند. این کانال راههای زیادی برای کاهش هرگونه اثری دارد.
تاکنون برزیل و آرژانتین سهم بیشتری از بازار غلات آسیا را کسب کردهاند که منجر به ترافیک کمتر کانال در 6 ماهه نخست سال 2018 شده است. برای جبران این موضوع، کانال پاناما باید صادرکنندگان برزیلی را متقاعد کند که از این کانال استفاده کنند. حدود دو میلیون تن از دانههای روغنی برزیل در سال 2017 از این کانال عبور میکرد، در حالیکه دادههای برزیل نشان میدهد حجم کل صادرات سالانه دانههای روغنی 60 میلیون تن بوده است.برای صادرات LNG حدود 90 درصد محمولات عبوری از کانال از ایالات متحده است.
رئیس اداره کانال پاناما میگوید: اگر چین واردات LNG از آمریکا را کاهش دهد، ما شاهد واردات بیشتر از سوی ژاپن، کره و مکزیک خواهیم بود که این کاهش را جبران خواهد کرد.