با رشد اقتصادی کشور های در حال توسعه، تقاضای مصرف کنندگان برای لوازم الکترونیکی نیز افزایش می یابد. کشورهایی که لوازم و قطعات الکترونیکی تولید می کنند، در این کشورها پایگاه های مصرف قوی دارند که می توانند محصولات و قطعات الکترونیکی جدید از آن ها بخرند.قبل از اینکه یک تولیدکننده لوازم الکترونیکی محصولی را در جهان عرضه کند، یک شرکت بازرگانی الکترونیکی واسطه، نقش مهمی در این فرآیند ایفا می کند.
با این حال، خلاصه کردن نقشی که شرکت های بازرگانی الکترونیکی واسطه بازی می کنند دشوار است؛ زیرا طیف گسترده ای از موضوعات فنی را پوشش می دهند. از این رو، باید روی این موضوعات تمرکز داشته باشیم که مشکلاتی که تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی با آن مواجه هستند چیست؟ و اگر شرکت های بازرگانی الکترونیک وجود نداشتند، چه اتفاقی می افتاد؟
بیایید از یک گوشی هوشمند به عنوان مثال استفاده کنیم. می توان گفت که یک گوشی هوشمند از مجموعه ای از قطعات الکترونیکی تشکیل شده است. یک تلفن هوشمند استاندارد دارای 700 تا 800 قطعه الکترونیکی است. اگر شرکت های بازرگانی الکترونیکی واسطه نبودند، تهیه و تأمین چنین حجمی از قطعات کار سختی می شد.
یک شرکت بازرگانی الکترونیکی واسطه، تمام این فرآیند را انجام می دهد؛ از بازاریابی قطعات الکترونیکی گرفته تا مذاکره با سازندگان قطعات و تحویل قطعات به مشتری و…. در نتیجه مشکل «حجم کاری» را که تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی با آن مواجه هستند، حذف می شود.
مشکل مدیریت تحویل
مذاکره درباره جزئیات فروش و رعایت ضرب الاجل ها بسیار دشوار است. تأخیر در تحویل یک قطعه به شدت بر زمان بندی تولید و عرضه تأثیر می گذارد. بر این اساس مدیریت تحویل، یک وظیفه مهم است. همچنین یکی از پرخطرترین و اعصاب خردکن ترین مشاغل است.همچنین ممکن است مشکلی در فرآیند تولید رخ دهد.
به عنوان مثال، مشاهده یک تغییر عظیم در برنامه تولید، مانند افزایش تولید در پاسخ به تغییر تقاضا که منجر به افزایش ناگهانی تعداد قطعاتی که باید تولید شوند، می گردد. در این حالت، یک شرکت بازرگانی الکترونیکی واسطه در مورد میزان و زمان عرضه، با خریداران قطعات الکترونیکی مذاکره خواهد کرد؛ بنابراین به عنوان هماهنگ کننده عمل می کند.
مشکل تأمین قطعات
در سال های اخیر، تولید لوازم الکترونیکی در کشورهای مبدأ، در سراسر جهان گسترش یافته است. انتقال تولید به خارج از کشور باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه تهیه قطعات الکترونیکی می شود. حمل و نقل قطعات از مبدأ به یک کشور خارجی یا بین چند کشور خارجی، مشکل سازتر و زمان برتر از حمل و نقل آن ها در داخل است. مدیریت لجستیک و وظایف هماهنگی یک شرکت بازرگانی الکترونیکی واسطه در این موارد مفید است.
تقاضا برای قطعات الکترونیکی، در هر پایگاه تولیدی یک تولیدکننده الکترونیک، به صورت روزانه تغییر می کند. برای جلوگیری از وقفه در تولید در این شرایط یک شرکت بازرگانی الکترونیکی واسطه، جزئیات ملاقات با سازنده لوازم الکترونیکی ترتیب می دهد تا اطمینان حاصل شود که قطعات لازم در بهترین شرایط به مکان هایی (کشورها یا مناطق) که در آن موردنیاز هستند تحویل داده می شود. این هماهنگی زنجیره تأمین وظیفه مهم یک شرکت بازرگانی الکترونیکی واسطه است.
بنابراین، نقش اساسی یک شرکت بازرگانی الکترونیکی واسطه، کاهش مشکلات مختلفی است که مشتری و تولیدکننده لوازم الکترونیکی با آن مواجه هستند. در عین حال، نوعی هماهنگ کننده است که به عنوان واسطه بین مصرف کنندگان قطعات الکترونیکی و تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی عمل می کند تا بهترین ارتباط ممکن را بین آن ها برقرار کند.
مشکلات فنی
جمع آوری اطلاعات در مورد تمام محصولات و فناوری های جدیدی که هر روز به بازار می آیند، برای یک خریدار تولیدکننده لوازم الکترونیکی بسیار دشوار است. همچنین بسیار دشوار است که با تمام عملکردهای قطعات الکترونیکی آشنا باشد؛ زیرا اکثر قطعات این روزها نیمه هادی های بسیار پیچیده ای هستند که عملکردهای مختلفی را با هم ترکیب می کنند.
یک شرکت بازرگانی الکترونیک با داشتن دانش تخصصی در مورد هر یک از این قطعات الکترونیکی و همچنین آشنایی با جدیدترین فناوری ها و اطلاعات محصولات از تولیدکنندگان الکترونیک و مشتریان آن ها از نظر دانش فناوری و اطلاعات، به عنوان یک شریک مهم حمایت می کند.