فعالیت کسب و کارهای بازرگانی خرید و فروش کالا با هدف کسب سود و درآمد است. برای این که فرایند بازرگانی سودآور باشد، لازم است اختلاف مناسبی بین قیمت خرید و قیمت فروش کالا وجود داشته باشد. منبع یابی شامل جستجوی بازارهای مختلف برای پیدا کردن کالاهای مورد نیاز با قیمت هدفی است که شرکت بازرگانی تعیین می کند. به این ترتیب منبع یابی به شرکت های بازرگانی و واردکنندگان اجازه می دهد کسب و کار خود را به شکل سودآوری مدیریت کنند.
چین در حال حاضر بزرگ ترین تولید کننده انواع محصولات و کالاها برای تمام بازارهای جهان محسوب می شود. نکاتی در رابطه با منبع یابی در چین وجود دارد که آن را تبدیل به گزینه ای جذاب برای بازرگان ها می کند از جمله این حقیقت که بسیاری از تامین کنندگان چینی محصولات خود را بر اساس قیمت هدف تولید می کنند. به این ترتیب اگر بازرگان بخواهد یک کالا را در حجم یا تعداد قابل توجهی خریداری کند، در بیشتر موارد می تواند با تولید کننده سر قیمت به توافق برسد.
تنوع محصولات و رقابت تولیدکنندگان محلی در بازار چین فرصت های بسیاری در اختیار وارد کنندگان قرار می دهد که باعث شده سورسینگ در چین به یکی از فعالیت های مهم در سودآوری این بازرگان ها تبدیل شود. همان طور که پیشتر اشاره شد، این کار به دو شکل فیزیکی یا محلی، و اینترنتی و از راه دور امکان پذیر است.
منبع یابی در چین از طریق بازارهای محلی
بهترین راه منبع یابی در چین و در هر کشور دیگری منبع یابی محلی است. برای این کار شرکت های بازرگانی به عوامل یا کارگزارانی نیاز دارند که یا از پیش با بازارهای این کشور آشنا باشند یا بتوانند با تولیدکنندگان و تامین کنندگان ارتباط مناسبی برقرار کنند. با شکوفایی اقتصاد این کشور، بازارهای عمده و تخصصی این کشور در بسیاری از استان ها و شهرها پخش شده اند. عوامل منبع یابی با شناسایی این بازارها، تامین کنندگان، و شرکت های تولیدی سعی می کنند محصولات را به کمترین قیمت ممکن خریداری کنند.
یکی از وظایف این عوامل انجام معاملات بازرگانی به شکلی امن و مطمئن است. آنها برای این کار لازم است به خوبی با فرایندهای بازرگانی و باربری بین المللی آشنا باشند. علاوه بر این، برای این که معامله مستند و امن باشد، لازم است برای آن قرارداد تنظیم شود. برای همین عوامل منبع یابی در چین به صورت محلی لازم است با وکلا و کارشناسان حقوقی محلی نیز ارتباط برقرار کنند تا از امکانات حقوقی خود مطلع شوند.
در نهایت با نوشتن قرارداد، شرایط تحویل، نحوه ارسال، و موارد عملیاتی دیگر تعیین شده و مورد توافق قرار می گیرد. مرحله بعدی نظارت بر انجام کار و اطمینان از مطابقت آن با قرارداد است. منبع یابی محلی در بیشتر موارد نتیجه بهتری دارد، با این حال هزینه های قابل توجهی هم دارد که بسیاری از بازرگان ها، به ویژه آنها که به دنبال سود کوتاه مدت هستند، حاضر به پرداخت آن نیستند.
در طول سال های گذشته با پیشرفت اینترنت در سراسر جهان، بعضی از ارائه دهندگان خدمات منبع یابی در چین تبدیل به کسب و کارهای بزرگی شده اند. برای مثال، وبسایت علی بابا یکی از مهم ترین ارائه دهندگان منابع سورسینگ است که به بازرگان ها و واردکنندگان از سراسر جهان از جمله ایران خدمات ارائه می دهد. این وبسایت بخش بین المللی فروشگاه آنلاین تائوبائو، بزرگ ترین فروشگاه آنلاین کشور چین است.