موقعیت جغرافیایی اندونزی، سبب شده است تا این کشور جایگاه ویژه ای به لحاظ تجاری داشته باشد، زیرا دسترسی به اکثر کشورهای جهان از طریق آب های آزاد بین المللی و بنادر متعدد بسیار آسان شده است. از مهم ترین شرکای تجاری این کشور، می توان به آمریکا، ژاپن، چین، ویتنام و.. اشاره کرد. از نظر واردات نیز حدود 75 درصد نیازهای داخلی این کشور، از طریق کشورهای آسیایی وارد شده است و سهم سایر کشورها بسیار کمتر است.
همین امر نیز سبب شده تا تجار بسیار زیادی از ایران، اقدام به صادرات به اندونزی کنند. البته ایران و اندونزی، نسبت به همسایگان این کشور ارتباط کمتری دارند اما با این حال در طی سالیان اخیر این معاملات بین المللی بین این دو کشور به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است.
طبق آمارهای به دست آمده از سال 2018، بیش از 188.7 میلیارد دلار کالا از سراسر جهان به اندونزی صادر شده اند که این میزان نسبت به سال گذشته بیش از 19 درصد افزایش پیدا کرده است. کشورهای آسیایی با تامین 75 درصد این کالاها، نقش عمده ای در واردات اندونزی دارند. طبق همین آمارها، بخش عمده ای از کالاها در صادرات به اندونزی شامل موارد زیر می باشند.
در سال 2018، کشور اندونزی بیش از 419 میلیون دلار کالا را از ایران وارد کرده است که این آمار نشان دهنده وضعیت خوب صادرات به اندونزی از ایران است. البته این آمار نسبت به سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است و پیش بینی می شود بیشتر از این مقدار نیز شود. بررسی و مشاهده داده های منتشر شده از گمرک جمهوری اسلامی ایران، نشان می دهد برخی از این کالاها، بیشتر از موارد دیگر صادر شده اند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.