اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

گوادر

به عقیده کارشناسان اقتصادی، این بندر به لحاظ برخورداری از پتانسیل های بالا و موقعیت راهبردی آن به لحاظ جغرافیایی، این استعداد را دارد که حتی بتواند گوی سبقت را از بنادر مختلف ایران از جمله بندر عباس و چابهار و حتی دبی برباید.

کارشناسان می گویند بندر گوآدر این توان بالقوه را دارد که به مهم ترین بندر پاکستان و آسیا تبدیل شده و پاکستان را به یک قدرت اقتصادی مبدل سازد بهره برداری از آن علاوه بر میلیاردها دلار درآمد برای اقتصاد پاکستان، تحولی بزرگ در توسعه ایالت محروم بلوچستان به همراه خواهد داشت اما کار به همین سادگی ها هم نیست؛ اما و اگرها و موانع بسیاری در مسیر تبدیل شدن بندر گوادر به یک بندر پر رفت و آمد و یک قطب تجاری و اقتصادی برای پاکستان و منطقه وجود دارد.

عبدالقادر بلوچ وزیر فدرال پاکستان در امور مناطق مرزی گفته است: بهره برداری بهینه از بندر گوادر تنها زمانی ممکن است که ملاحظات و خواسته های مردم ایالت بلوچستان از جمله امکانات و امنیت در این ایالت برآورده شود و وضعیت نظم و آرامش عمومی در کشور بهبود یابد مشکلات عدیده ای در مسیر بهره برداری از بندرگوادر مانع کار است.

نخست این که دولت پاکستان قبل از آغاز طرح توسعه بندر گوآدر، رهبران قبایل بلوچ را در جریان قرار نداده و اعتماد آنان را جلب نکرده است رهبران بلوچ بیم آن دارند که در صورت تبدیل شدن بندر گوادر به یک قطب اقتصادی و تجاری مهم پاکستان، این شهر نیز مثل کراچی، به مقصدی برای هجوم سیل مردم جویای کار از سراسر پاکستان تبدیل شود و باعث شود تا ساکنان بلوچ به عنوان مردم بومی این منطقه در اقلیت قرار گیرند.

رهبران بلوچ تأکید دارند که حق خرید ملک و ساخت و ساز به شهروندان غیر بلوچی داده نشود همچنین اولویت اشتغال برای ساکنان بلوچستان باشد و اختصاص درآمد حاصل از فعالیت های تجاری و اقتصادی این بندر به دولت ایالتی بلوچستان نیز از جمله ملاحظات و خواسته های رهبران بلوچ این ایالت جنوب غربی پاکستان است.

به هرحال، کوتاهی دولت های مختلف پاکستان و برنامه ریزی ناقص باعث شده تا بهره برداری از این طرح بزرگ تجاری - اقتصادی به تعویق بیفتد اما صرف نظر از این که این بندر چه زمانی به طور کار مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و تا چه حد می تواند به عنوان رقیب بندرهای جنوبی ایران تلقی شود، مهم این است که پاکستان عزم خود را برای محقق کردن این مهم و تبدیل گوآرد به بندری حتی گسترده تر و بزرگ تر از کراچی جزم کرده است.در چنین شرایطی، توجه بیشتر و جدی مسئولان جمهوری اسلامی ایران به توسعه بنادر جنوبی کشور به ویژه بندر چابهار و استفاده بهینه از ظرفیت های راهبردی و منحصر بفرد این بندر، بیش از پیش احساس می‌شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>