زعفران به عنوان گران بهاترین محصولات کشاورزی ایران است که در آب و هوای گرمسیری رشد می کند. مهم ترین مناطق تولید زعفران در ایران، خراسان رضوی و جنوبی است و در برخی از نقاط دیگر مانند خراسان شمالی، کرمان و چهارمحال بختیاری نیز به شکل پراکنده انجام می شود.
بازرگانان می توانند با استفاده از دو روش خرده فروشی و عمده فروشی، نسبت به صادرات زعفران به چین اقدام کنند. البته برای صادرات این محصول، موانع خاص خود را دارد و از همه مهم تر تجار باید در جهت اخذ مجوزهای لازم، ثبت شرکت و سایر موارد دیگر مربوط به این امر، اقدام کنند.
همانطور که می دانید، برای هر کالا، با توجه به ویژگی هایی که دارد، تعرفه ای خاص در نظر گرفته می شود. تعرفه گمرکی صادرات زعفران به چین نیز با توجه به گرم آن متفاوت است. در ادامه کد تعرفه گمرکی برای این محصول را بررسی می کنیم.
صادرات زعفران از ایران به چین، مانند تمامی محصولات دیگر، روش ها و مراحل خاص خود را دارد. البته برخی از آن ها نیز ممکن است با محصولات دیگر اشتراکاتی داشته باشد. در ادامه این مراحل را بررسی می کنیم.
بازاریابی: یکی از مهم ترین گام ها برای صادرات زعفران، بازاریابی در کشور مقصد است. شناخت بازار چین و راه های نفوذ به آن، می تواند کمک بسیار زیادی در تجارت شما بکند.تولید و یا خرید زعفران مرغوب ایرانی: چه خودتان تولید کننده باشید، چه از کشاورزان خریداری کنید، حتما باید این نکته را در نظر داشته باشید که محصول شما باید درجه یک و مرغوب باشد تا بتواند در چین به راحتی به فروش برسد.
بسته بندی در سطح جهانی: بسته بندی، یکی از مراحل بسیار مهم در صادرات زعفران است و می تواند تأثیر زیادی نیز در تجارت شما داشته باشد.در این مرحله، فرایند ترخیص زعفران انجام می شود، سپس بارنامه ارسال کالا به چین صادر می شود.
حمل کالا: پس از این که بازرگانان مراحل ترخیص از گمرک را انجام دهند، باید زعفران ها را با استفاده از وسیله ای مناسب، به چین ارسال کنند. البته توجه داشته باشید که با توجه به وزن و حجم بسته بندی، معمولا در این مرحله از روش حمل و نقل هوایی استفاده می شود