اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تراز تجاری

تفاوت میان ارزش مالی واردات و صادرات خروجی در یک بازه معین را تراز تجاری می گویند. در واقع تراز تجاری رابطه بین واردات و صادرات در یک کشور است. تراز مثبت یا مازاد تجاری یعنی میزان صادرات بیشتر از واردات باشد، و تراز منفی یا کسری تجاری برعکس آن است.مفهوم اصلی تراز تجاری به معنی یکسان بودن میزان صادرات و واردات با یکدیگر نیست.

اگر یک کشور به میزان ارزش بیشتری از واردات خود را صادر کند، مازاد تجاری یا تراز تجاری مثبت دارد، و اگر یک کشور به میزان ارزش بیشتری از صادرات خود وارد کند، کسری تجاری یا تراز تجاری منفی دارد. تراز تجاری در بازه های زمانی کوتاه، میان و بلند مدت، قابل محاسبه است و در کشورها از طریق گمرک و توسط حساب داران شرکت ها صادر می شود.

منظور از تراز چیست؟

در بحث اقتصاد به اندیکاتورهایی که داده هایی را در شرایط مختلف یک موضوع بررسی و آن را در اختیار ناظران قرار می دهند تراز می گویند. ترازهای اقتصادی برعکس ترازهای دنیای فیزیک، می توانند عوامل زیادی را توسط فرمول های ریاضی بسنجند.

از لحاظ ساختاری تجارت از دو عامل داد و ستد تشکیل می شود که قابل محاسبه است و بر مبنای ارائه چیزی از سوی شخصی به شخصی دیگر و در قبال دریافت چیز دیگری استوار است. گذشته از ساختار تجارت، تجارت از دو بخش خرد و کلان تشکیل شده است که شناخت آن برای درک بهتر از تراز تجاری بسیار مهم است.

  • تجارت خرد: تجارت خرد به چرخه ی عرضه و تقاضا در داخل می پردازد و میزان مصرف و تولید داخلی را بررسی می کند که چه میزان از تولید در داخل کشور مصرف می شود.
  • تجارت کلان: تجارت کلان شامل داد و ستد است. این نوع از تجارت به میزان عرضه و تقاضای خارجی اشاره می کند که یک ارگان چه میزان به واردات کالا متکی است و چه میزان در رفع نیاز خارجی صادرات نقش دارد.

وقتی که خود کشور و یا بستر اصلی در شرایط خوب و درستی از جهت تولید و عرضه قرار ندارند، نمی توانیم به موارد بیرونی اشاره ای کنیم. به همین دلیل اول به معرفی عوامل درونی می پردازیم و سپس موارد خارجی را بررسی می کنیم.

تسهیلات داخلی: مقدماتی که دولت یک کشور به منظور افزایش میزان صادرات خود و بخش خصوصی فراهم می کند تسهیلات می گویند. این تسهیلات می تواند شامل پرداخت وام به منظور عملی کردن ایده ها و یا اختصاص ارزهای مختلف از صندوق ذخایر ارزی، جهت واردات مواد اولیه باشند.

موانع داخلی: موانع داخلی به قوانین حاکم بر تجارت مربوط هستند، و بعد از آن اوضاع اقتصادی کشور که در چه وضعیتی از رونق، خنثی و رکود قراردارد تأثیرگذار است. از جمله مواردی که ممکن است مانعی در جهت افزایش میزان تولید و بعد صادرات باشند می توان به اقتصاد دستوری، سیاست های بانکی و مالیات اشاره کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>