صادرات مواد غذایی به عوامل زیادی مثل تکنیک های نگهداری، نوع بسته بندی، حمل و نقل سریع، عادات غذایی مصرف کننده و میزان قدرت خرید مردم وابسته است. بنابراین بازرگانان باید تمام شرایط صادرات مواد غذایی را در نظر بگیرند و این نکات را در تجارت مواد غذایی فراموش نکنند. در ادامه دو عامل مهم را در این زمینه بررسی می کنیم.
بسته بندی
بسته بندی مولفه ای ضروری در هر نوع کالا صادراتی است که نه تنها بر ایمنی بلکه بر میزان هزینه، ارتباطات و حتی بر بازاریابی محصول هم تأثیر دارد. مسئولیت بسته بندی کالا صادراتی برعهده صادرکننده است و باید تضمین کند که این بسته بندی در سفرهای بین المللی آسیب نخواهد دید.
در صنایع غذایی هزینه بسته بندی در حدود 10 تا 15 درصد قیمت تمام شده کالا را تشکیل می دهد، ولی در ایران این رقم به 35 تا 50 درصد و در مواقعی هم این رقم بیشتر می شود. مشخصات یک بسته بندی صادرات عبارت است از:
حمل و نقل
مواد غذایی به دو دسته فساد پذیر و فساد ناپذیر تقسیم می شوند. منظور از مواد فساد ناپذیر این است که با گذر زمان فاسد نمی شود اما کیفیت خود را از دست می دهند و دیگر قابل استفاده نیستند. قند، برنج و شکر از این نوع مواد غذایی هستند.
در بین مواد فساد ناپذیر دو دسته بندی وجود دارد، دسته اول موادی که در عرض چند ساعت کیفیت خود را از دست می دهند، مانند ماهی و میگو و برخی از سبزیجات که بعد از چند ساعت طراوت اولیه ی خود را از دست می دهند. معمولا از طریق حمل و نقل هوایی این مواد را جابه جا می کنند.
دسته دیگر در عرض چند روز فاسد می شوند. از جمله این مواد می توان به ماست و مواد لبنی اشاره کرد که برای جابه جایی آنها از وانت بارها و کامیون های یخچال دار استفاده می کنند. برخی از نکاتی که ماشین های حمل مواد غذایی ملزم به رعایت آن هستند و از شرایط صادرات مواد غذایی هستند عبارتند از: