پیشینه روابط اقتصادی چین و افغانستان به دوران عبور کاروان های تجاری از جاده ابریشم از استان بدخشان، بامیان و بلخ به سوی آسیای میانه، ایران و اروپا باز می گردد. امروزه نشانه هایی نیز از عزم و اراده چینی ها برای گسترش روابط تجاری بین این دو کشور دیده می شود.
کشور چین طی 24 سال گذشته توانسته است میزان صادرات خود را به افغانستان با نرخ رشد سالانه 13.1 درصد افزایش دهد. این نرخ نشان می دهد، سیاست مداران چینی برعکس کشورهایی که از روش مداخله جویی مستقیم و یا حضور نظامی در افغانستان استفاده کرده اند، بسیار موفق تر بوده اند.
میزان صادرات کالا از چین به مقصد افغانستان طی سال های 1994 تا 2019 میلادی از 31.6 میلیون دلار در سال به 600 میلیون دلار رسیده است. در ادامه مهم ترین کالاهای صادر شده از چین به افغانستان را در سال 2020 میلادی، با هم مرور می کنیم:
شراط اقتصادی افغانستان
در یک دهه اخیر به دلیل بازگشت تعداد زیادی از ثروتمندان افغانی به افغانستان و جلب کمک های خیرخواهانه جهانی، این کشور توانسته است روند صعودی اقتصاد خود را حفظ کند. میزان تولید ناخالص داخلی افغانستان در سال 2017 میلادی، در حدود 70 میلیارد دلار بوده است. این کشور بیش از 6 میلیارد دلار از کشورهای گوناگون کالا وارد می کند و در حدود میلیارد دلار صادرات دارد. برخی از اطلاعات مهم اقتصادی افغانستان عبارتند از: