در فرایند صادرات همواره تشخیص نیازهای صادراتی در کشورهای مقصد، حدود 50 درصد از اهمیت کار را به خود اختصاص می دهد. به همین دلیل اکثر صادرکنندگان ابتدا اقدام به بازاریابی صادراتی در کشورهای مقصد می کنند.
از طرفی همواره در کشورهای مقصد محصولات برخی کشورهای دیگر نیز وجود دارند که به نوعی رقیب محسوب می شوند و آشنایی با این کشورها و محصولات آنها هم برای صادرکنندگان الزامی است.
براساس همین آمار بیشترین نیازهای وارداتی قطر در گروه های یاد شده به صورت زیر است:
محصولات و تولیدات کشاورزی
1-گوشت و احشاء خوراکی مرغ
2-برنج
3-گوشت گوسفند یا بز
4-پیاز، موسیر، سیر و تره فرنگی
محصولات صنعتی
1-وسایل نقلیه موتوری برای جابه جایی اشخاص
2- قطعات هواپیما، بالن و هلی کوپتر
3-ابزارهای انتقال رادیویی و تلفنی
4-رساناهای عایق برق
شرایط صادرات به قطر
عموما برای صادرات به هر کشور باید یک سری از الزامات و قواعد را رعایت کرد. از همین رو برای صادرات به قطر نیز نیاز است تا صادرکنندگان به زبان عربی که زبان رسمی این کشور بوده، تسلط کافی داشته باشند. هر چند که برای این کار می توان از مترجمین خبره نیز بهره گرفت.
از طرفی در کنار زبان عربی، زبان انگلیسی نیز در آنجا رواج داشته و دومین زبان کشور محسوب می شود. درک فرهنگ، آداب و رسوم، شرایط اجتماعی و سیاسی قطر نیز کاملا ضروری به نظر می رسد. به عنوان مثال، نظام سیاسی این کشور به صورت پادشاهی بوده و از یکپارچگی سیاسی در ساختار حکومت برخوردار است.
اما علاوه بر آشنایی با شرایط و نیازهای کشور مقصد، نیاز است تا صادرکنندگان قبل از آغاز فرایند صادرات، با قوانین و مقررات تجاری در ایران و همچنین کشور مقصد آشنایی کامل داشته باشند. برای این کار می توان با جستجوی ساده اینترنتی به اطلاعات خوبی دست یافت.
صادرکنندگان باید از کارت بازرگانی برخوردار بوده و دارای کد اقتصادی مشخص باشند. در این خصوص نیز می توان از اتاق های بازرگانی و همچنین وزارت صمت یا ادارات آنها در شهرهای مختلف کمک گرفت.
بدون شک برای انجام هر فعالیت اقتصادی نیاز به مشاوره اقتصادی کم وبیش وجود دارد. اما موضوع صادرات به گونه ای است که این نیاز را بسیار پررنگ تر می کند. چرا که هم قوانین و مقررات تجاری در ایران پیچیده بوده و هم شناخت از مقررات بازرگانی در کشور مقصد کاملا ضروری به نظر می رسد.
علاوه بر بحث قوانین، موضوعاتی همچون مراحل و فرایندهای مختلف صادرات، بازاریابی صادراتی، ترخیص کالا، بیمه، حمل ونقل و برخی موارد دیگر ایجاب می کند تا صادرکنندگان پس از انجام مشورت های لازم، گام بردارند. بنابراین در این راه مشاوره صادرات و واردت یک امر کاملا ضروری به نظر می رسد که نباید از آن غافل بود.
برای صادرات به قطر می توان از کانال های متعدد مانند اتاق بازرگانی یا شرکت های مشاوره بازرگانی کمک گرفت. اما معمولا هم هزینه دریافت مشورت از این کانال ها بسیار قابل توجه بوده و هم ماهیت فعالیت بازرگانی به گونه ای بوده که افراد نیاز دارند تا مسائل خود را سریعا حل و فصل کنند.
آمار صادرات به قطر در سال های اخیر
آمار صادرات ایران به قطر در سال 1397
آمار صادرات ایران به قطر در سال 1399
پاسخ زینگ:
سلام. از افراد متخصص در این موضوع خواهشمند است پاسخ خود را درج نمایند (ثبت نام متخصصان)