شرکت راه آهن برنامه های بسیار جدی برای توسعه و افزایش سهم ریلی بار و مسافر در کشور تدوین کرده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی مدیرعامل راه آهن در نشستی خبری با موضوع خدمات مسافری نوروز 98 که در ایستگاه راه آهن مشهد برگزار شد، با اعلام این مطلب گفت: برنامه های تدوین شده، به تناسب منابعی که محقق می شود به اجرا گذاشته خواهد شد.
وی با اشاره به ظرفیت های سرمایه گذاری بخش خصوصی، افزود: توسعه پایدار حمل و نقل ریلی با اتکای صرف به بودجه دولتی میسر نیست.
رسولی با تأکید بر این که بایدبه گونه ای عمل کنیم که سرمایه گذاران و کار آفرینان توجه بیش تری به حوزه حمل ونقل ریلی و سرمایه گذاری در این بخش داشته باشند، ادامه داد: باید ورود به این بخش در مقایسه با سایر بخش ها جذاب تر شود.
وی با بیان این که آینده خوبی را از مشارکت سرمایه گذاران بخش غیر دولتی متصور هستیم، گفت: از سال 1393 تا کنون، توجه جدی تری از سوی مجلس و دولت به توسعه حمل و نقل ریلی صورت گرفته و قوانین محکم و منابع ارزشمندی در این حوزه به تصویب رسیده است.
وی افزود: بخشی از این منابع صرف حمایت از سرمایه گذاری بخش غیردولتی و بخش دیگر به دنبال تامین منابع برای اجرای پروژه های ریلی است.
وی با تأکید بر این که در ستاد راه آهن با استفاده از ظرفیت های به وجودآمده، بسته های حمایتی و مشوق برای بخش های مختلف حوزه ریلی تعریف کرده ایم گفت: خوشبختانه طی یک تا دو سال گذشته، چهارمین استان نیز به شبکه ریلی کشور متصل شد و با افتتاح راه آهن قزوین - رشت بلیت، قطار مسافری تهران- رشت نیز فروخته شد.
22 روز خدمت رسانی نوروزی
مدیرعامل راه آهن مدت پیک سفرهای نوروزی را 22 روز اعلام و اظهار کرد: طی این مدت، برای ارائه خدمات مناسب و شرایط مطلوب تر سفرهای نوروزی، هم چنین ایمنی و کیفیت سفرها تلاش می شود.
رسولی درباره ویژگی های بارز خدماتی که امسال ارائه می شود، بیان کرد: ظرفیت صندلی در شبکه ناوگان ریلی 15درصد افزایش یافته و قیمت بلیت قطار امسال نسبت به نوروز سال قبل تغییری ندارد.
مدیرعامل راه آهن تشریح کرد: علی رغم افزایش شدید هزینه ها و مشکلات اقتصادی، شرکت های حمل ونقل ریلی تصمیم گرفتند نرخ بلیت ها را ثابت نگه دارند.
وی بابیان این که حدود 5 هزار و 170 قطار طی 22 روز در سطح کشور خدمت رسانی خواهند کرد که این تعداد 2 میلیون و 10هزار صندلی ایجاد کرده، گفت: علاوه بر این، منسوجات قطارها تعویض شده، هم چنین با افزایش دو رام قطار 5 ستاره، تعداد قطارهای 5 ستاره به 10 رام افزایش یافته است.
رسولی با یادآوری اجرای طرح رتبه بندی قطارهای مسافری برای اولین بار در سال جاری، تصریح کرد: رتبه هر قطار با درج ستاره روی بلیت مشخص شده است و شهروندان هنگام تهیه بلیت، می توانند از رتبه قطار آگاه شوند.
وی طرح رتبه بندی قطارهای مسافری را اقدامی مناسب در راستای احیای حقوق شهروندی دانست.
مدیرعامل راه آهن با یادآوری این که سعی بر این بوده که در اکثر ایستگاه های پرتردد با استفاده از رمپ، تردد افراد سالخورده را سهولت بخشیم، افزود: موضوع تجهیز امکانات مسافری دارای اهمیت است به عنوان مثال در ایستگاه های محور تهران- مشهد به جهت حجم بالای سفر زائران امام رضا (ع)، نمازخانه ها و سرویس های بهداشتی بازسازی و نوسازی شده و پله برقی و آسانسور نیز نصب شده است.
رسولی از بازسازی تعدادی واگن مسافری در سال جاری خبر داد و گفت: به دنبال این اقدام 27 واگن بازسازی شده به شبکه حمل ونقل ریلی اضافه می شوند.
وی در خصوص قطارهای مربوط به معلولان، تصریح کرد: در ایستگاه های پرتردد با توجه به منابع و اولویت های موجود از بالابرها و پله برقی استفاده می کنیم تا مسیرتردد افراد معلول و سالخورده فراهم شود.
خدمت گذاری با کیفیت تر سامانه 5149
رسولی با اشاره به این که امسال سامانه 5149 باکیفیت بیشتری به طور شبانه روزی ارائه خدمت می کند، گفت: شهروندان علاوه بر کسب اطلاعات سفر، می توانند موضوعات خود را ثبت کنند که بازخورد آن برایشان پیامک می شود.
وی یادآور شد: اگر مسافری داخل قطار در حال سیر مشکلی داشته باشد، می تواند با تماس با این سامانه موضوع را به رئیس قطار اطلاع دهد تا بلافاصله مشکل برطرف شود.
رد پای اصحاب رسانه در موفقیت های ریلی
مدیرعامل راه آهن ضمن تشکر از حُسن همکاری رسانه ها در انعکاس خبرهای ریلی و توجه آنان به این بخش اظهار داشت: رد پای اصحاب رسانه در همه موفقیت های کشور مشهود و قابل مشاهده است و فعالان این بخش، نقش بسیار موثری در توسعه کشور، بهبود شرایط و اصلاح مسائل و تصمیمات مدیریتی دارند.
رسولی تعامل با رسانه ها را تبلور تماس نزدیک با مردم دانست و گفت: با دقت و توجه بیش از پیش به مسائل راه آهن بپردازید و امور مربوط به حوزه حمل و نقل ریلی را دنبال کنید.
وی با اشاره به این که همه خدمات در راه آهن باید در راستای خدمت رسانی به مردم و رعایت حقوق شهروندی باشد افزود: تعامل با رسانه ها می تواند موفقیت برنامه های پیشروی راه آهن را تضمین کند و مطالبی که از سوی رسانه ها درباره راه آهن منعکس می شود، انعکاس نقطه نظرات مردم و جامعه است که راه را برای بهبود بیش تر در راه آهن باز می کند.
سامانه فروش بلیت قطار کانکتی
مدیرعامل راه آهن با بیان این که بعضی از مسیرها همچون ارومیه- مشهد، در سامانه فروش بلیت قطار کانکتی تعریف شده است، تصریح کرد: بر این اساس مسافری که از ارومیه قصد سفر به مشهد را دارد به علت تعریف نشدن مسیر ریلی ارومیه به مشهد در ارومیه می تواند بلیت ارومیه به تهران و تهران به مشهد را خریداری و به صورت ترانزیت در راه آهن تهران سوار قطار مشهد شده و سفری پیوسته را با یک توقف در ایستگاه تهران انجام دهد.
رسولی درباره موضوع عدم افزایش قیمت بلیت بیان کرد: سطح خدمات سفر در چند سال گذشته ثابت نگهداشته شده، که این خود یک دستاورد به شمار می رود.
توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار
رسولی در خصوص قطارهای گردشگری بیان کرد: راه آهن با هدف توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق حاشیه ریلی و روستاها، مبادرت به برقراری قطار گردشگری با همکاری بخش خصوصی کرده است و خوشبختانه تعداد قطارهای گردشگری نیز افزایش پیدا می کند.
وی اضافه کرد: امسال برای اولین بار قطار گردشگری لرستان از اراک با همت بخش خصوصی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برقرار شده که مردم می توانند در ایام نوروز از زیبایی های این منطقه لذت ببرند.
اتصال سبزوار و اسفراین به شبکه ریلی
مدیرعامل راه آهن در خصوص اتصال محور زاهدان به مشهد، تصریح کرد: اتصال زاهدان به مشهد در حال انجام است، هم چنین از اتصال محور گرگان به مشهد که مطالبه مردم گرگان و خراسان شمالی است حمایت می کنیم و در شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل ونقل کشور نیز به آن رسیدگی می شود.
وی ادامه داد: اتصال اسفراین و سبزوار نیز در دستور کار راه آهن است و سبزوار با پیشرفت فیزیکی 60 درصد و اسفراین با 70درصد پیشرفت فیزیکی، سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
جابه جایی 26.8 میلیون مسافر
رسولی در ادامه از جابه جایی حدود 26.8 میلیون مسافر در سال 97 خبر داد و گفت: این تعداد نسبت به سال گذشته 13.8درصد افزایش داشته است.
وی بااشاره به این که در محور تهران- مشهد به دلیل تعداد زیاد مسافر قطارهایی که امکان افزایش سرعت نداشتند از ریل خارج شدند خاطر نشان کرد: مدت زمان سفر دو ساعت کاهش یافته است و در تلاش هستیم که در مسیرهای مختلف نیز با بهبود ناوگان، شرایط را بهبود دهیم.
وی هم چنین با یادآوری این که از ابتدای سال 1397 تاکنون حدود 48.7 میلیون تن حمل بار داشته ایم گفت: این میزان نسبت به سال قبل 9درصد افزایش داشته است.
سرپرست راه آهن رویکرد مهم در حوزه حمل بار را در سال 1398، اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی خواند و گفت: در سال آینده حدود 35 مرکز بار را جزو اولویت خود قرار داده و حدود 215 کیلومتر نیز خط فرعی پیش بینی کرده ایم.
عملیاتی شدن مسیر ریلی شلمچه- بصره
مدیرعامل راه آهن از عملیاتی شدن مسیر ریلی شلمچه- بصره در سال 98 خبر داد و گفت: این مسیر حدود 33 کیلومتر است به همراه یک پل که در سفر اخیر رئیس جمهوری امضا شده است.
وی افزود: هم چنین در مسیر رشت با اتصال رشت به آستارا مسیر ترانزیتی جدید ایجاد خواهد شد.
800 کیلومتر خط ریلی جدید در سال 97
مدیرعامل راه آهن در خصوص میزان توسعه خطوط ریلی نسبت به سال گذشته، افزود: در سال 1397 حدود 800 کیلومتر خط جدید ایجاد شده است که یک رکورد بوده و امروز مجبور هستیم در نقاطی که ترافیک بالا است مسیرها را دو خطه کنیم و در حال حاضر 1000 کیلومتر دوخطه شده است.
منبع:تین نیوز