انواع پوششهای بیمه باربری صادراتی و وارداتی
- مجموعه شرایط A.
- مجموعه شرایط B.
- مجموعه شرایط C.
- پوشش Total Loss.
مجموعه شرایط A:
در مجموعه شرایط بیمهگران کالا با کلوز A تمامی خطرات به جز موارد ذیل (استثنا شده در مجموعه شرایط مذکور) تحت پوشش قرار میگیرد.
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه قابل انتساب به سوء عمل ارادی بیمهگذار.
- نشست و ریزش عادی، کسری عادی وزن با حجم و یا فرسودگی عادی مورد بیمه.
- تلف شدن، آسیب یا هزینه ناشی از کافی نبودن یا نامناسب بودن بستهبندی یا آماده سازی کالای مورد بیمه.
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه به علت عیب ذاتی یا ماهیت کالای مورد بیمه.
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینهای که علت آن تأخیر باشد، حتی اگر این تأخیر ناشی از خطرات بیمه شده باشد.
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از اعسار یا ورشکستگی مالکان، مدیران، اجارهکنندگان یا گردانندگان کشتی.
- تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینهای ناشی از کاربرد هر نوع سلاح یا وسیلهای که با انرژی اتمی یا شکست هستهای یا واکنش مشابه دیگر یا نیرو یا ماده رادیواکتیو باشد.
- عدم قابلیت دریانوردی کشتی یا شناور یا نامناسب بودن کشتی یا شناور برای حمل ایمن کالای مورد بیمه.
- جنگ، جنگ داخلی، انقلاب، شورش، قیام و یا زد و خوردهای داخلی ناشی از این امور.
- توقیف، ضبط، مصادره، تصرف یا اثرات ناشی از این امور یا اثرات ناشی از اقدام به شروع آنها.
- اعتصاب، تعطیل محل کار، درگیریهای کارگری، آشوبها و یا اغتشاشات داخلی.
- هرگونه عمل تروریستی.
مجموعه شرایط B:
خطرات تحت پوشش در مجموعه شرایط بیمهگران کالا با کلوز B عبارتست از:
- تمامی خطرات ذکر شده در مجموعه شرایط C.
- زلزله , آتشفشان یا صاعقه.
- به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی.
- ورود آب دریا , دریاچه , رودخانه به کشتی , شناور , محفظه کالا, کانتینر یا محل انبار.
- تلف کلی هر بسته درکشتی یا شناور و یا تلف کلی هر بسته به علت افتادن در هنگام بارگیری و یا تخلیه کشتی یا شناور.
فرانشیز یا سهم بیمهگذار از خسارت:
در مجموعه شرایط B به علت پوشش خطرات اضافی در ایران 3% ارزش هر بسته خسارت دیده تحت عنوان فرانشیز به عهده بیمهگذار میباشد.
مجموعه شرایط C:
خطرات تحت پوشش در مجموعه شرایط بیمهگران کالا با کلوز C عبارتست از:
- آتشسوزی یا انفجار
به گل نشستن , زمینگیر شدن , برخورد با کف دریا , غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور واژگون شدن یا از راه یا از خط خارج شدن وسیله حمل زمینی تصادف یا برخورد کشتی , شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب تخلیه کالا در بندر اضطراری فدا کردن کالا در جریان زیان همگانی به دریا انداختن کالا برای سبک سازی
- خسارت همگانی
مسئولیت مشترک در تصادف
علاوه بر خطرات فوق الاشاره در کلوز C , می توان با دریافت حق بیمه اضافی خطر عدم تحویل یک بسته کامل کالا طبق کلوز عدم تحویل انستیتو بیمهگران لندن را تحت پوشش قرار گیرد، این بیمهنامه با توجه به خطرات محدود خود جزء بیمهنامههای ارزان قیمت محسوب میگردد که معمولا فقط برای برخی کالاها که احتمال خسارتهای جزیی آنها کمتر است به کار میرود.
- پوشش Total Loss:
این نوع بیمهنامه در قدیم به عنوان بیمهنامههای تشریفاتی و گمرکی نیز نامیده می شد چرا که معمولاً محمولاتی که تا گمرک بدون بیمه نامه حمل شده است و یا از بیمه نامهای که توسط شرکتهای بیمه خارجی صادر شده بود استفاده گردیده است، با توجه به ماده 70 قانون تأسیس بیمه و بیمهگری و لزوم داشتن بیمهنامه ایرانی برای ترخیص کالا به همین جهت معمولاً صاحبان کالا از این نوع بیمهنامه ابتیاع مینمایند تا به دلیل پایین تر بودن نرخ حق بیمه و به علت دارا بودن حداقل پوشش بیمهای، هزینه کمتری را متحمل شوند.
در این حالت کالای مورد بیمه فقط در اثر از بین رفتن کل محموله در یک مرحله و در نتیجه آتشسوزی تحت پوشش میباشد.
استثنائات شرایط سه گانه A, B, C:
در هر سه کلوز A, B, C استثنائات مندرج در بندهای 4, 5, 6 و7 یکسان میباشند به جز آسیب عمدی یا تخریب عمدی کالای مورد بیمه یا قسمتی از آن توام با سوءنیت از طرف هر کس به غیر از بیمهگذار که در شرایط A پوشش دارد.
مدت اعتبار بیمهنامههای A، B و C یکسان بوده و به منظور مطالعه دقیقتر مدت اعتبار آنها به بند 8 هر یک از مجموعه شرایطهای سه گانه و بند 5 ازماده 2 شرایط عمومی بیمه باربری (آییننامه شماره 79 مصوب شورای عالی بیمه) رجوع شود.
مدتهای یاد شده در کلوز و شرایط عمومی را میتوان قبل از انقضای آن با پرداخت حق بیمه اضافی با صدور الحاقیه تمدید، افزایش داد.
بیمهنامههای داخلی:
این بیمه از زمانیکه وسیله نقلیه حامل کالا انبار یا محل نگهداری مذکور در این بیمهنامه را به منظور شروع حمل ترک مینماید، آغاز و در طول جریان و مسیرعادی حمل ادامه مییابد و به محض رسیدن وسیله حمل به مقصد مندرج در این بیمهنامه خاتمه مییابد.