آبراه پاناما یک آبراه غیرطبیعی است که توسط انسان در کشور پاناما به وجود آمده و اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس ارتباط میدهد. این آبراه که در جریان یکی از بزرگترین و دشوارترین پروژههای مهندسی در جهان ایجاد گشتهاست یکی از سرشناسترین و مهمترین آبراههای جهان است.در شرایطی که راه معمولی کشتیرانی میان شهرهای نیویورک و سان فرانسیسکو 22500 کیلومتر مسافت دارد، عبور از کانال پاناما این مسافت را به 9500کیلومتر کاهش میدهد. در گذشته کشتیها برای عبور از اقیانوس آرام به اطلس مجبور بودند آمریکای جنوبی را دور بزنند اما پس از ایجاد این کانال به طور مستقیم از اروپا به آمریکا و از آنجا به آسیای شرقی میروند.
برای حرکت کشتی در این آبراه
ایجاد کانال پاناما از نظر وسعت و سختی، یکی از بزرگترین پروژه مهندسی جهان به شمار میرود اما مزایای زیادی را به همراه داشته است. بهگونهای که میتوان بهطور مثال، مسیر آبی میان نیویورک و سانفرانسیسکو را که قبلا 22,500 کیلومتر بود، اکنون با پیمودن 9,500 کیلومتر طی کرد. ترافیک سالیانه از 1,000 کشتی در سال 1914 (زمانی که افتتاح شد) به بیش از 815,000 کشتی در سال 2012 رسیده است و این خود نشان از اهمیت روز افزون کانال پاناما دارد. تقریبا 6 تا 8 ساعت به طول میانجامد تا یک کشتی عرض 77 کیلومتری کانال را طی کند.
انجمن مهندسان عمران آمریکا، کانال پاناما را یکی از عجایب هفتگانهی دنیای مدرن نامیدهاند. عرض سدهای متحرک، مشخص کنندهی نهایت بزرگی کشتی است که میتواند از کانال عبور کند. طویلترین کشتی که تاکنون از کانال عبور کرده، کشتی اکتشافی سان ژوان با حدود 296 متر طول و 32 متر عرض بوده است.