Drewry نوشت: علیرغم سایه بلاتکلیفی و ابهام اما به دنبال ارتقای بهینهسازی حاکم بر فضای تجاری، بازار کشتیرانی حمل خودرو به روند بهبود خود نسبت به سال 2016 که در کسادی کامل بود، ادامه دهد. اما از سوی دیگر افزایش بومی سازی و تهدید جنگهای تجاری، از سرعت رشد تجارت محمولات وسایل نقلیه تکمیل شده خواهد کاست، هم چنین ظهور تجارتها و بنادر پهلوگیری جدید، کارآمدی عملیاتی خطوط را با چالش روبرو میسازد. رشد ظرفیت ناوگان کشتیرانی حمل خودرو از حرکت باز ایستاده است و کشتیهای بیکار مجبور به بازگشت به چرخه فعالیت شدهاند. پیشبینی میشود، حجم دفتر سفارش ساخت به پایینترین سطح درطول تاریخ برسد. این روند منجر به افزایش بهینهسازی و نرخ کرایه حمل قویتر طی پنج سال آینده خواهد شد.
Tom Ossieur تحلیلگر Drewry دراین باره میگوید: علیرغم بهبود بهینهسازی و دفتر سفارش ساخت کم قطر، اما به دنبال سایه سنگین ابهام و بلاتکلیفی حاکم بر فضای تجاری، مالکان و اپراتورها اجازه افزایش ظرفیت را نمیدهند، آنها جلوی تحرکات بازار سفارش ساخت، خرید و فروش و یا چارترینگ تناژ را گرفتهاند. تنها چهارخط کشتیرانی حمل خودرو در طول شش ماه نخست سال جاری میلادی سفارش داده شدند، در حالیکه فعالیت چارترینگ تنها بر قراردادهای کوتاه مدت متمرکز بوده است.
شایان ذکر است، تهدید تعرفههای تجاری بالاتر، افزایش بومیسازی تولید و هم چنین تغییر رشد فروشهای خودرو مسیر بهبود اخیر در تجارت محمولات وسایلنقلیه تکمیل شده را با چالش روبرو ساخته است.
فاصلههای کشتیرانی کوتاهتر و پهلوگیریهای بندری مکررتر و طولانیتر اغلب در ترمینالهای کم کارآمد، کارآمدی عملیاتی شناور را کاهش خواهد داد. افزون براین، هزینههای بانکرینگ بالاتر و قوانین سوخت با سولفور پایین که ازسال 2020 لازمالاجرا خواهد شد، به سبد هزینهها افزوده خواهد شد. با بروز این عوامل، بادهای ناهمسو و مخالف بهبود مالکان و اپراتورهای شناور شناخته میشوند. روی هم رفته کارآمدی کشتیرانی حمل خودرو از سال 2007 به این طرف روند کاهشی 39 درصدی را تجربه کرده است، چنانچه شناورها با سرعت کمتر تردد میکنند و زمان بیشتری را در بنادر صرف میکنند.
Drewry بهبود چشمگیری را در ماههای پیش رو پیشبینی نمیکند، سرعتهای کمتر، مسیرهای کوتاهتر و عدم توازن خط تجاری باقی خواهد ماند. از این نکته نباید غافل ماند که رشد آرام عرضه به نفع توازن عرضه تقاضا خواهد بود و انتظار میرود بهینهسازی کشتیرانی حمل خودرو به 86 درصد تا سال 2022 افزایش یابد، اما با این وجود سایه بلاتکلیفی بازار و ریسکهای کاهش قیمت بر فعالیت چارترینگ، دورههای چارتر و نرخهای چارتر زمانی هم چنان سنگینی خواهد کرد.