معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، موضوع تشکیل ستاد ویژه ترانزیت در نهاد ریاست جمهوری را به عنوان یک ایده اولیه توسط یک کمیته متشکل از نمایندگان دولت و بخش غیر دولتی مورد بررسی قرار دهد.
یک کارشناس حمل و نقل معتقد است ساز و کارها و قابلیت های موجود در وزارت راه و شهرسازی و معاونت حمل و نقل امکان ایجاد تحول اساسی در بخش ترانزیت را نمی دهد.
به گزارش تین نیوز، مجید بابایی با تأکید بر این که مشکلات موجود در بخش ترانزیت ناشی از ساختار مدیریت ترانزیت در کشور است، اظهار کرد: با ادامه وضع موجود توان ترانزیت کشور حداکثر 10 تا 15 میلیون تن خواهد بود.
او با بیان این که حتی تشکیل شورای ترانزیت در وزارتخانه هم نتوانست رونقی به بخش ترانزیت بدهد، افزود: بنابراین باید قبول کنیم مشکل زیرساختی است و نباید برای بهبود وضعیت ترانزیت کشور به ادامه شیوه های رایج این سال ها امید چندانی بست.
بابایی خاطرنشان کرد: برای حل مشکل ترانزیت، قبلا هم پیشنهاد کردهام ستاد مدیریت ترانزیت را از وزارتخانه بیرون ببریم و مسئولیت دبیرخانه آن با وزارتخانه باشد اما سیاست گذاری و تبیین برنامه ها و تقسیم وظائف دستگاه ها در نهادی بالادستی و با اختیارات متناسب صورت گیرد.
بابایی ادامه داد: پیشنهاد می کنم معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی، موضوع تشکیل ستاد ویژه ترانزیت در نهاد ریاست جمهوری را به عنوان یک ایده اولیه توسط یک کمیته متشکل از نمایندگان دولت و بخش غیر دولتی مورد بررسی قرار دهد.
به گفته وی به طور قطع در این بررسی، نقاط قوت و ضعف این پیشنهاد در مقایسه با وضعیت موجود مشخص خواهد شد.
بابایی هم چنین با بیان این که ترانزیت صرفاً یک شیوه حمل نیست بلکه چارچوبی از تعاملات تجاری و سیاسی است، گفت: در ساختار موجود به نوعی تزانزیت را به عنوان مدی از حمل و نقل پذیرفته اند که دولت مجری و سیاستگذار محض است ضمن این که تقسیم وظایف برون بخشی هم به خوبی صورت نگرفته است.
او تأکید کرد: در مجموع تشکیل کمیته بررسی ساختار ترانزیت را ضروری می دانم ضمن این که گزینه دیگری هم در این سال ها پیشنهاد نشده است و در نتیجه در ترانزیت مسیر نزولی را طی کرده ایم.
منبع: تین نیوز