معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان اصفهان گفت: متاسفانه امروز هر شرکت و کارخانه ای به سمت صادرات حرکت می کند، در حالی که برای استانداردسازی محصولات صادراتی و یا برندسازی در این حوزه، اقدامات لازم را انجام نداده اند.
به گزارش تین نیوز و به نقل از ایسنا، اسماعیل نادری در خصوص افزایش 47 درصدی درآمد گمرک اصفهان در سال جاری، اظهار کرد: باید توجه داشت که موضوع صادرات و بازرگانی، امری تخصصی است و میزان صادرات استان نسبت به سال گذشته به لحاظ ارزش و وزن رشد خوبی داشته است.
وی با بیان اینکه برخی شرکت ها نیز با وجود پتانسیل های خوب خود، متأسفانه در بحث صادرات موفق عمل نکردند، تأکید کرد: البته برخی شرکت ها با وجود تحریم ها و مشکلات انتقال ارز، جابه جایی بار، کشتیرانی، بیمه و...، با شناخت بازارهای هدف، صادرات خوبی داشته اند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان اصفهان با بیان اینکه متاسفانه امروز هر شرکت و کارخانه، با هر میزان تولید به سمت صادرات حرکت می کند، گفت: البته هنوز برای استاندارد سازی محصولات صادراتی و یا برندسازی در این حوزه، اقدامات لازم را انجام نداده ایم که این موجب رقابت معکوس در بازار شده است.
وی با اشاره به راهکارهای موجود برای رفع این مشکل، گفت: طی دو سال گذشته شرکت های مدیریت صادرات به عنوان شرکت های تخصصی حوزه صادرات برای بازاریابی محصولات تولیدی شرکت ها در سطح کشور تشکیل شده اند که از 57 شرکت فعال، هفت شرکت در استان اصفهان فعالیت دارند و موجب بهبود شرایط صادرات استان شده است.
نادری در خصوص وضعیت صادراتی استان، گفت: در حال حاضر اصفهان در صادرات فرش حتی نسبت به دوران پیش از تحریم ها خوب عمل کرده، اما در بحث طلا به دلیل قوانین مالیات بر ارزش افزوده و مشکلات ورود شمش طلا به کشور در برهه ای از زمان دچار آسیب شد که البته با مرتفع شدن برخی خود تحریمی ها همچون منع واردات شمش طلا، شرایط تا حدودی بهبود یافته است.
وی با تأکید بر اینکه اصفهان با واقع شدن در مرکز کشور برای توسعه صادرات دسترسی به دریا و هیچ بندری ندارد، اظهار کرد: برای رفع این نقیصه طرح بندر خشک باید هر چه سریع تر به نتیجه می رسید که متأسفانه هنوز عملی نشده و نیازمند پیگیری بیشتر از سوی اتاق بازرگانی و دستگاه های ذی ربط است.
منبع: تین نیوز