«کالای گیفن» (Giffen Goods) شکل نادری از کالاهای پست هستند که جانشین یا جایگزینی ندارند. نام این کالا از اقتصاددان مشهور اسکاتلندی، «رابرت گیفن» (Robert Giffen) اقتباس شده است. از جمله کالاهای پست گیفن می توان به نان، برنج و سیب زمینی اشاره کرد. کالاهای پست گیفن بیشتر در مناطقی که مردم در طبقات اجتماعی و اقتصادی پایین تری زندگی می کنند، وجود دارد. هنگامی که قیمت کالاهای گیفن افزایش می یابد، مصرف کنندگان ناچار هستند که پول بیشتری برای آن خرج کنند. بنابراین افراد فقیر ناچار هستند که با افزایش قیمت نان، پول بیشتری را صرف خرید نان کنند، زیرا نان تنها چیزی است که می توانند بخرند. از سوی دیگر زمانی که قیمت نان کاهش می یابد آن ها پول کمتری را صرف خرید نان می کنند.
همان طور که بیان شد، کالاهای گیفن به کالاهایی اطلاق می شود که تقاضا برای آن ها حتی در صورت افزایش قیمت ها، افزایش می یابد، این موضوع به این دلیل است به این دلیل که جایگزینی برای آنها وجود ندارد و یا اگر وجود دارد، بسیار کم است. یک نمونه دیگر از کالای گیفن می تواند برنج باشد که یک غذای اصلی در بسیاری از کشورها است. مصرف کنندگان حتی در صورت افزایش قیمت برنج، چاره ای جز خرید این کالای اصلی ندارند.
نمودار تقاضا برای کالای پست گیفن
طبق این تحلیل مشخص است که نمودار تغییرات تقاضا در این کالاها با قوانین عرضه و تقاضا در اقتصاد خرد در تضاد است. به بیانی دیگر کالای گیفن، قانون تقاضا که بر رابطه منفی بین قیمت و مقدار تقاضا تأکید دارد را نقض می کند. بنابراین یک تفاوت دیگر کالای پست با کالای پست گیفن این است که کالای پست قانون تقاضا را نقض نمی کند، اما کالای پست گیفن این قانون را نقض می کند.