معرفی یاتاقان ساچمه ای در صنایع مکانیک:
در این قسمت قصد داریم برخی از انواع استاندارد یاتاقان های ساچمه ای (Ball Bearings) را معرفی کنیم. انواع مختلف بلبرینگ ها را در شکل زیر مشاهده می کنید. در ادامه برخی از ویژگی های این مدل ها را مرور می کنیم.
یاتاقان شیار عمیقِ (Deep Groove) تک ردیفه (الف) قادر است هر دو نوع نیروی شعاعی و تراست را تحمل کند. استفاده از شیار پر کننده (Filling Notch) (ب) در رینگ های درونی و بیرونی، امکان افزایش تعداد ساچمه ها را فراهم می سازد.
در نتیجه، ظرفیت بار، بیشتر می شود. اما از سوی دیگر، با این کار، ظرفیت تحمل نیروی تراست کاهش می یابد. زیرا با وارد شدن نیروی تراست، ساچمه ها به لبه شیار ضربه می زنند. ویژگی یاتاقان تماس زاویه ای (Angular Contact) (پ) این است که ظرفیت بالایی برای تحمل نیروی تراست دارد. تمام این یاتاقان ها می توانند در یک یا هر دو طرف، حفاظ (shield) هم داشته باشند.
این حفاظ ها یاتاقان را به طور کامل مسدود نمی کند ولی می تواند تا حدی از ورود گرد و غبار به داخل آن جلوگیری کند. همین طور ممکن است یاتاقان ها به همراه آب بند (کاسه نمد) ساخته شوند. یاتاقان هایی که در هر دو طرف دارای آب بند هستند، در کارخانه روغن کاری می شوند. به طوری که دیگر نیازی به استفاده از مواد روان کاری برای آن مدل خاص از یاتاقان نباشد.
هنگامی که از یاتاقان های تک ردیفه استفاده می شود، فقط مقدار جزئی عدم همترازی قابل قبول است و این یاتاقان ها قادر به تحمل مقادیر بزرگ ناهم راستایی (Misalignment) نیستند.
اما اگر میزان ناهم راستایی زیاد باشد، از یاتاقان های خودمیزان (self-aligning) (مانند شکل ح) استفاده می شود.
برای تحمل بارهای سنگین تر در هر دو جهت شعاعی و تراست، یاتاقان های دو ردیفه به کار می روند. گاهی هم بدین منظور، از دو یاتاقان تک ردیفه در کنار هم استفاده می شود. اما بدیهی است که استفاده از یاتاقان دو ردیفه به دلیل کمتر بودن قطعات به کار رفته در آن، به صرفه تر است.