اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تعریف اجزای شیر دیافراگمی:
شیر دیافراگمی یا «دیافراگم ولو» (Diaphragm Valve)، یکی از انواع valve با مکانیزم حرکت خطی است که به منظور توقف، راه اندازی و تنظیم جریان سیال مورد استفاده قرار می گیرد.

مکانیک6

در نوع متداول این شیر، از یک دیافراگم (دیسک انعطاف پذیر) به عنوان المان مسدود کننده جریان و یک سطح برآمده در کف شیر به عنوان نشیمنگاه دیسک استفاده می شود.

ولو دیافراگمی در لوله کشی تأسیسات بهداشتی، نیروگاه ها، کارخانه های پتروشیمی، پروژه های عمرانی، پروژه های معدنی و کارخانه های داروسازی کاربرد دارد.

اجزای شیر دیافراگمی:
ساختار و طراحی بخش های مختلف ولو دیافراگمی با دیگر انواع ولو تفاوت های مشخصی دارد که در تصویر زیر می توان آن ها را مشاهده کرد.

اجزای شیر دیافراگمی از انواع ولو

مطابق با تصویر بالا، اجزای شیرهای دیافراگمی عبارت هستند از:

  • عملگر فلکه ای.
  • درپوش.
  • استاد بولت اتصال ساقه به دیافراگم.
  • تقویت کننده درون دیافراگم.
  • غلاف ساقه.
  • ساقه.
  • کمپرسور.
  • حفره پیچ.
  • درزبند بین دیافراگم و بدنه.
  • بند یا زین (نشیمنگاه برجسته).
  • مسیر عبور سیال.
  • مجرای حرکت دیافراگم.
  • اتصالات انتهایی شیر (از نوع فلنجی).

انواع ولو دیافراگمی:
شیرهای دیافراگمی بر اساس ساختار نشیمنگاه به دو نوع اصلی زینی یا زائده دار و مستقیم یا صاف تقسیم می شوند. تصویر زیر، تفاوت بین این دو نوع ولو دیافراگمی را نمایش می دهد.

ولوهای دیافراگمی مستقیم معمولا به منظور کنترل یا تنظیم جریان سیال مورد استفاده قرار می گیرند. نوع زینی این ولوها گزینه مناسبی برای کنترل جریان سیالات ساینده و خورنده هستند.

مزایا و معایب شیر دیافراگمی:
از مزیت های اصلی ولوهای دیافراگمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انسداد کامل جریان، درزبندی مناسب و بدون نشت.
  • تعمیر و نگهداری آسان.
  • عدم تداخل عملیات تعمیر با عملکرد سیستم.

موارد زیر، برخی از محدودیت های اصلی شیرهای دیافراگمی هستند:

  • محدود بودن فشار عملیاتی قابل استفاده (فشار حدود 21 بار).
  • محدود بودن دمای عملیاتی قابل استفاده (دمای 50- تا 204 درجه سانتی گراد).
  • اجباری بودن استفاده از بدنه مقاوم در برابر خوردگی.
  • احتمال جلوگیری از زهکشی کامل سیستم (در نوع زینی).
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>