ساختمان بلبرینگ های دینام بسیار شبیه بلبرینگ های شیار عمیق بدون شیار جازنی است. اما چون در رینگ خارجی خارجی فقط یک لبه وجود دارد، اجزاء آن می توانند به راحتی از بیرینگ جدا شوند. پروفیل دایرهای شکل شیار در رینگ خارجی، از مرکز رینگ به بعد، تبدیل به پروفیل خطی می شود.بلبرینگ دینام بار محوری در یک جهت می توانند تحمل کنند.
به همین دلیل برای مهار نمودن شفت در راستای محوری باید از دو روی هم استفاده نمود. معمولا در این حالت بیرینگ ها را با لقی محوری کمی مونتاژ می نمایند تا امکان تغییرات جزئی در طول شفت و محفظه بیرینگ وجود داشته باشد.از آنجا که اجزاء بیرینگ های دینام (بلبرینگ دینام) قابل تفکیک هستند، می توان رینگ داخلی با ساچمه ها و قفسه را جداگانه در جایگاهشان نصب نمود.
ساچمه ها توسط قفسه ایی با مقطع U شکل از جنس برنج یا فولاد نگه داشته می شوند، البته از قفسه های یکپارچه از جنس پلی آمید تقویت با الیاف شیشه نیز استفاده می شود. قفسه، ساچمه ها و رینگ داخلی، یک مجموعه را تشکیل می دهند.گرچه قطر خارجی برخی از بیرینگ ها تلرانس منفی دارند، ولی تمام بیرینگ های دینام تلرانس 0.01+ mm دارند منشاء این تفاوت به گذشته باز می گردد.
بیرینگهای دینام (بلبرینگ دینام) در انواع لوازم الکتریکی کوچک از قبیل دینام، استارت خودرو، جارو برقی، قطب نما و … استفاده شده اند، ولی رفته رفته جای خود را به بلبرینگ های شیار عمیق می دهند.هم اکنون در اکثر صنایع از بلبرینگ شیار عمیق سری 6000 به عنوان جایگزین برای بلبرینگ دینام استفاده می شود.بلبرینگ ها ی خود تنظیم که به انگلیسی بنام Self-aligning ball bearings شناخته می شود یکی دیگر از نمونه های پر کاربرد بلبرینگ در صنعت می باشند.
بلبرینگ ها ی خود تنظیم همانطور که از نام آن پیدا است قابلیت تنظیم در شرایط ناهمراستایی شفت را دارد، در نتیجه مشکل هم راستا نبودن نشیمنگاه بلبرینگ عدم توازی شفت یا خیز شفت اثر نامطلوبی بر بیرینگ (بلبرینگ) نمی گذارد.بلبرینگ ها ی خود تنظیم با ابعاد متوسط و پر مصرف با حلقه آب بند با گریس کافی تا پایان عمر مفید نیز اریه می شوند.عموما بلبرینگ های خود تنظیم در ماشین آلات کشاورزی، نوار نقاله ها و.. کاربرد فراوانی دارند.