به طور کلی روانکاری با گریس به طور قطع ساده ترین و کارآمدترین انتخاب است زیرا کلیه کارکردهای ذکر شده در بالا را ارائه می دهد و همچنین نیاز به مراقبت و نگهداری کمتری دارد. اما مسئله به این سادگی هم نیست. استفاده از گریس برای روانکاری بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) هم دارای مزایا و هم معایبی است.
ار مزایای آن می توان به وجود دایمی روانکار در محل اشاره کرد و چون گریس گرانروی بالاتری نسبت به روغن دارد در هنگام بارگذاری سنگین احتمال فرار کردن روغن از بین دو سطح وجود ندارد. و اما معایب اصلی ترین عیب استفاده از گریس عدم خنک کاری بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) است.
اگر یاتاقان ها تحت فشار زیادی قرار داشته باشند، و کار آن مداوم باشد و سرعت چرخش آن زیاد باشد، استفاده از روغن روانکار برای حفظ سلامت دستگاه شما ضروری است و از طرف دیگر، اگر بارها کم باشد و سرعت یاتاقان کم باشد گریس ظاهراً گزینه بهتری است.در هر صورت، انتخاب روانکاری بلبرینگ و رولبرینگ به سه عامل بستگی دارد:
طبق بازخوردها مختلفی که شرکت های معتبر از علل خرابی بیرینگ ها (بلبرینگ و رولبرینگ) ارائه داده اند در حدود نصفی از خرابی و سایش بیرینگ ها بعلت عدم توجه به روانکاری بیرینگ ها است.انتخاب نوع روانکار بیرینگ اینکه از روانکار گریس استفاده شود یا از روغن روانکار باید به گاتالوگ شرکت سازنده مراجعه شود اما در صورت عدم دسترسی دو پارامتر مهم در انتخاب روانکار بلبرینگ باید لحاظ بشود.
این دو پارامتر نسبت عکس با هم دارند به طوریکه اگر بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) در شرایط سرعت بالا کار کند باید روانکار دارای لزجت(گرانروی) پایین باشد و اگر بلبرینگ در شرایط بارگذاری سنگین کار کند باید از روانکار با لزجت بالا استفاده شود تا روغن از بین دو سطح فرار نکند و سایش فلز با فلز نداشته باشیم.بلبرینگ و رولبرینگ ها که جزو یاتاقان های غلطشی تقسیم بندی می شوند دو مزیت عمده نسبت به بیرینگ های لغزشی دارند.
عموماً در تمام در بلبرینگ ها و رولبرینگ ها (و به طور کلی تمام یاتاقان ها) از روانکار ها استفاده می شود و علت آن کاهش اصطکاک و در نتیجه بهبود عملکرد سیستم است.روانکاری در بیرینگ ها یک عامل اساسی در تضمین عملکرد مناسب و عمر طولانی بلبرینگ و رولبرینگ ها می باشد و روانکاری موارد زیر را انجام می دهد: