انواع موتور استرلینگ چه هستند؟
موتور استرلینگ دارای انواع اصلی موتور آلفا، موتور بتا، موتور گاما، موتور دوطرفه و موتور چرخشی است.
موتور استرلینگ آلفا:
موتور آلفا استرلینگ دارای دو سیلندر است:
سیلندر گرم به یک منبع گرمای خارجی متصل می شود. این منبع گرما را به گاز سیلندر داغ منتقل می کند. در مقابل، سیلندر سرد دارای دستگاه خنک کننده است. این دستگاه خنک کننده برای استخراج گرمای گاز دریافت شده توسط سیلندر گرم استفاده می شود. این دو سیلندر با یک لوله از جایی که گاز گرم از سیلندر گرم به سیلندر سرد و بالعکس منتقل می شود، به اتصال می یابند.
این موتورها قدرت کمی دارند. بنابراین، برای اهدافی با بار سبک استفاده می شوند. موتور آلفا دارای دو پیستون قدرت است.
موتور استرلینگ بتا:
موتور بتا تنها یک سیلندر دارد. یک سر این سیلندر با یک دستگاه خنک کننده و انتهای دیگر آن به یک منبع گرما متصل است.
سیلندر موتور استرلینگ بتا دارای دو پیستون است:
پیستون قدرت به موتور کمک می کند تا سیال را کنترل کند و موتور را فعال می کند، در حالی که پیستون جابه جایی بین دو سر سرد و گرم سیلندر نصب شده است. پیستون جابه جایی برای انتقال گاز گرم از انتهای گرم به انتهای سرد و گاز سرد از انتهای سرد به انتهای گرم سیلندر استفاده می شود. میل لنگ حرکت جابه جایی داخل سیلندر را کنترل می کند.
پیستون قدرت به یک فلایویل (چرخ طیار) متصل می شود و بین دو طرف سرد و گرم در سیلندر قرار دارد. این پیستون وظیفه تحویل قدرت خروجی را دارد.
موتور استرلینگ بتا قدرت بالاتری دارد. بنابراین، برای کاربردهایی با بار زیاد استفاده می شود.
موتور استرلینگ گاما:
این نوع موتور احتراق خارجی دارای پیستون قدرت و جابه جایی است که با دو سیلندر جداگانه متصل می شوند.
گاز دو سیلندر آزادانه بین آن ها جریان می یابد و یکپارچه باقی می ماند. به دلیل حجم زیاد اتصال بین دو سیلندر، این سازه دارای نسبت تراکم کمتری است، اما از طراحی ساده ای برخوردار است و معمولاً در موتور چند سیلندر استرلینگ استفاده می شود.
علاوه بر این، در طول فرایند انبساط، انبساط خاصی در ناحیه فشرده سازی رخ می دهد، که منجر به کاهش قدرت مشخصی می شود.
موتور استرلینگ چرخشی:
این موتورها توان چرخه استرلینگ را به گشتاور تبدیل می کنند.
موتور استرلینگ دوطرفه:
پیستون این نوع موتور از هر دو انتهای آن (بالا و پایین) استفاده می کند.