صنعت حملونقل جادهای به دلیل تحریمها با محدودیتهایی جدی و مشکلاتی بیشمار مواجه گشته است. مشکلاتی که با ایجاد اختلال در روند صنعت حملونقل جادهای منجر به بروز مشکلات اقتصادی چشمگیری گشتهاند. مشکلاتی که مهمترین عامل آن کاهش بیش از حد سرمایهگذاریهای خارجی در کشور میباشد. کاهشی چشمگیر که نه تنها موجب رکود صنعت حملونقل جادهای گشته است، بلکه عاملی موثر در کاهش تبادلات اقتصادی نیز میباشد.
تحریمهایی که با تأثیرگذاری به شیوههایی گوناگون موجب ایجاد اختلال در صنعت حملونقل جادهای گشتهاند. مشکلاتی که در ادامه به بررسی و شرح جامعی از آنها خواهیم پرداخت.
تأثیر تحریمها بر صنعت حملونقل جادهای
صنعت حملونقل جادهای یکی از صنایع مهم و اقتصادی کشورها به خصوص کشور ایران میباشد. صنعتی که این روزها دست خوش تحریمها گشته است و مانند سابق از رونق چندانی برخوردار نمیباشد. اگر چه طبق گزارشات و آمار ارائه شده در خصوص کاهش روند صنعت حملونقل جادهای، شاهد کاهش چشمگیر مقاصد اقتصادی این صنعت میباشیم، اما جالب است بدانید که صنعت حملونقلهای جادهای، به خصوص صنعت ریلی از جمله صنایعی میباشد که اگر چه به رغم بر آورده نکردن و عدم ایفای نقش مناسب، منجر به کاهش سهم سوددهی و اقتصادی در بازار امروزی گشته است، اما به دلیل پیشرفتی چشمگیر و قابل قبول، توانسته است به موفقیتهایی بینظیر دست یابد. موفقیتهایی که منجر به رشد و پیشرفت داخلی این صنعت گشته است.
از سویی دیگر اگر چه امروزه شاهد پیشرفت چشمگیر داخلی این صنعت میباشیم، اما با این حال بدیهی است که تحریمها همواره از تأثیری عمیق بر روی روند این صنعت برخوردار میباشند. تأثیراتی که به طور کلی به 2 بخش تقسیم میشوند. بخشهایی که عبارتند از:
تأثیرات مستقیم
از سویی دیگر عدم تمایل شرکتهای بیمههای بینالمللی برای همکاری و ارائه پوششهای بیمهای کالاهای ترانزیتی عبور شده از خاک ایران، از دیگر عوامل موثر و مشکلات ناشی از تحریمها در صنعت حملونقل جادهای میباشد.