هواپیمای پرسرعت SR-71B ناسا از آلیاژ تیتانیوم - آلومینیوم - وانادیوم در موتور جت خود برای رسیدن به ارتفاعات بیش از 85000 فوت و سرعت بیش از 2200 مایل در ساعت استفاده می کنند. وانادیوم همچنین به عنوان یک عنصر آلیاژی در جنبه های مختلف حمل و نقل از جمله خودرو، هواپیما و هوا فضا بسیار مهم است.
تراشکاری و مزایای اقتصادی فولاد وانادیوم باعث می شود که این ماده به طور گسترده ای در قطعاتی مانند محورها، میل لنگ ها، چرخ دنده ها و شاسی ها مورد استفاده قرار گیرد. در هواپیما و هوا فضا، از قدرت و پایداری حرارتی وانادیوم در موتورهای جت استفاده می شود.
از ورق وانادیوم در روکش فلزی تیتانیوم به فولاد برای ساخت فریم های هوا استفاده می شود. در این بخش، وانادیوم غیرقابل تعویض است زیرا هیچ جایگزینی قابل قبول برای آن در آلیاژهای تیتانیوم هوا فضا وجود ندارد. این بدان دلیل است که آلیاژهای وانادیوم - تیتانیوم بهترین نسبت مقاومت وزنی را نسبت به سایر مواد مهندسی شده روی زمین دارند.علاوه بر این مانند آلیاژهای فولادی که در ساخت و ساز استفاده می شود، برای دستیابی به خصوصیات حیاتی مورد نظر برای ایمنی و عملکرد، فقط مقادیر کمی از این فلز مورد نیاز است.
فناوری های انرژی پاک و تجدیدپذیر مانند اتومبیل های برقی و تولید انرژی بادی و خورشیدی همچنان در بازارهای جهانی رشد می کنند. با این حال، شبکه موجود هرگز برای کنترل منابع تغذیه متناوب ذاتی این منابع انرژی پاک طراحی نشده است.
یک روش کارآمد برای ذخیره مازاد انرژی در حالی که در یک لحظه مقادیر زیادی از آن در دسترس است، مانعی فلج کننده خواهد بود. بزرگ ترین چالش انرژی های تجدید پذیر، بزرگ ترین فرصت برای وانادیوم است. این راه حل در ویژگی های منحصر به فرد وانادیوم نهفته است که آن را به یک سوپرشارژر باتری تبدیل می کند.وانادیوم در حال حاضر سرعت خودروها را به میزان بیشتری افزایش داده و راه حلی برای سیستم های ذخیره سازی انرژی پاک و انبوه در قالب باتری ارائه می دهد.