به طورکلی قیمت یکی از عوامل مؤثر بر صادرات است و در سالیان اخیر، قیمت تضمینی به عنوان قیمت کف گران بازار در تعیین قیمت عمده فروشی محصول بر قیمت خرید صادرکننده تأثیر داشته و عاملی مؤثر بر میزان صادرات برخی محصولات بوده است.اثر این عامل با وجود با عدم سایر عوامل مانند شرایط بازارهای هدف، قیمت جهانی محصول، کیفیت محصول تولیدی نحوه بسته بندگی و بازار رسانی تقویت یا تضعیف شده است.
قیمت گذاری صادراتی به توجه دقیق و متمایزی نیاز دارد، چون محاسبه آن از تعیین قیمت فروش داخلی متفاوت است و همچنین فرمول هزینه به علاوه سود برابر است با قیمت فروش، نمی تواند الگوی کلی برای قیمت گذاری باشد. شایان ذکر است که تابه حال، هیچ کامپیوتری قادر به ارائه مدلی استاندارد و نمونه برای محاسبه قیمت بازارها نگردیده است.
قیمت گذاری مهم تر از اضافه و کسر کردن اعداد است و در ضمن، بر اساس حدس و گمان نیز ممکن نیست. قیمت گذاری بر اساس موقعیت بازار و محل استقرار آن بنیان گذارده می شود. تجربه نشان داده است که قیمت یک کالای مشخص در بازارها و ملل مختلف، به خاطر قدرت خرید و ثبات پولی و ارزی مختلفی که دارد و یکی نیست.
عوامل موثر درسیاست های قیمت گذاری برای صادرات کالا