برای اینکه بفهمیم برای صادرات کالا باید چه کرد؟ باید دید سیاست شما برای شروع صادرات کالا چیست و از چه روشی برای صادرات استفاده خواهید کرد؟
1 - ایجاد بخش صادراتی در داخل کشور
یک مدیر فروش متخصص در امر صادرات با چند دستیار، کار صادرات را انجام داده و کمک های لازم را در موقع لزوم به بازار صادراتی عرضه می کند. این قسمت صادرات ممکن است آن قدر پیشرفت کند که به عنوان یک شعبه فروش، برای صادرات شناخته شده و کلیه فعالیت های صادراتی را انجام دهد و احتمالاً مرکز عمده ای برای کسب درآمد شرکت باشد.
2- تأسیس دفتر فروش یا شعبه از شرکت در خارج کشور
یک دفتر فروش خارجی به تولیدکننده امکان می دهد که در بازار خارجی حضور بیشتری داشته باشد و برنامه هایش را بهتر کنترل کند. دفتر فروش، مسئولیت فروش و توزیع را برعهده گرفته و ممکن است فعالیت مربوط باعرضه کننده خدمات به مصرف کنندگان انجام وظیفه می کند.
3- داشتن نمایندگان فروش سیار برای کشورهای خارجی
شرکت می تواند، نمایندگان خود را از داخل کشور در زمان های خاصی برای فعالیت بازرگانی به خارج از کشور بفرستند.
4- داشتن نماینده، یا توزیع کننده در خارج از کشور
نماینده یا توزیع کننده خارجی، کالاها را خریده و مالک آن می باشد. آنها این کالاها را به نمایندگی از طرف شرکت در کشور موردنظرشان به فروش می رسانند. این نمایندگان ممکن است از حقوق نمایندگی انحصاری شرکت برخوردار بوده و یا اینکه فقط یک نماینده کلی باشند.