حساسیت و اهمیت صادرات کالا و خدمات برای کشورها موجب شده است تا آن ها ابزارها و عوامل مؤثر در صادرات را شناسایی کرده و برای توسعه آن تلاش کنند.خدمات بیمه ای از جمله عوامل مؤثر در توسعه صادرات کالا و خدمات است. به عبارت دیگر صنعت بیمه از جمله پدیده هایی است که در تجارت داخلی و خارجی اهمیت خاصی دارد.
در فرایند صادرات عمده ترین ریسک های صادر کننده، ریسک حمل است که آن را بیمه باربری تحت پوشش قرار می دهد. بیمه صادرکننده را در مقابل زیان های ناشی از عدم پرداخت مربوط به ریسک های تجاری و یا سیاسی حفظ می کند. در مورد ریسک های تجاری، صادرکننده می تواند بیمه اعتبار صادرات در مورد اعسار خریدار خارجی را خریداری کند. ریسک های سیاسی هم شامل مشکلات انتقال وجوه، جنگ، انقلاب یا لغو مجوزهای دولتی واردات و صادرات است.
در روش سنتی، بازاریابی و فروش بیمه به میزان زیادی ناکارآمد و دربردارنده وظایف متعدد دستی، غیرخودکار و اضافی است. ماهیت پیچیدگی، دوباره کاری و چندگانگی این فرایند ممکن است موجب بروز اشتباهاتی در بعضی موارد گردد که در نهایت منجر به ایجاد هزینه اضافی تأخیر و افزایش نارضایتی مشتریان می شود.
این عدم کارایی منجر به ایجاد هزینه بیمه می شود که بر طبق محاسبات در بازار جهانی، سالیانه به 560 میلیون دلار می رسد. بیمه الکترونیک مسائل و مشکلات ذکر شده در مورد بیمه سنتی را برطرف می کند، موانع ورود به بازار را کاهش داده و رقابت را افزایش می دهد و باعث کاهش حق بیمه افزایش حجم فروش می شود.
با استقرار بیمه الکترونیک، به دلیل وجود استاندارد مشترک برای اجرای امور بیمه ای از طریق اینترنت، استفاده از راهنمایی های وب سایت های بیمه ای و امکان دسترسی صادرکنندگان به اطلاعات مربوط به بازار بیمه، امور بیمه ای صادرات تسهیل می شود.