لجستیک الکترونیکی در زنجیره تامین دارای قابلیت هایی است که می تواند هم مورد نیاز مشتریان بوده و هم لجستیک تولید کنندگان را ارائه دهد. برای بسیاری از ارائه دهندگان اصلی لجستیک جزء سوم، ارائه این قابلیت ها جز برای قراردادهای بزرگ بسیار غیرعادی است. هرچند که، مجموعه ای از این استراتژی ها باید به وسیله تولید کننده یا ارائه دهنده لجستیک برای ارائه سرویس، بررسی شود.
لجستیک الکترونیکی زیرمجموعه ای از یک بازار لجستیک خارجی بزرگ می باشد. لجستیک الکترونیکی می تواند به معنی انتقال کالاها و خدمات به وسیله تکنولوژی ارتباطات اینترنت مانند انتقال داده الکترونیکی پست الکترونیکی و وب های جهان گستر باشد.
همچنین لجستیک الکترونیکی به عنوان جزئی از کسب و کار الکترونیکی، مفاهیم لجستیک را به صورت الکترونیکی جهت هدایت کسب و کار از طریق اینترنت، به کار می برد. تعریف لجستیک الکترونیکی به صورت ساده به معنی مراحل لازم برای انتقال کالای فروخته شده در اینترنت به مشتریان می باشد.سه گام اساسی لجستیک عبارتند از:
درخواست انتقال
درخواست انتقال با اختصار (RFQ) شناخته می شود که مدیر مرحله تجارت با کمک سرویس های پایه ای روند لجستیک الکترونیکی را آغاز می کند. با قبول سفارش خرید و ارسال پاسخ تایید از سوی مشتری، سیستم به روز رسانی می شود.
حمل و نقل
دومین گام لجستیک نیز با مدیریت تجارت نهایی می شود و با به روزرسانی سیستم خرید، این مرحله آغاز می شود. با حمل کالا به سمت مکان مورد نظر مشتری، کد رهگیری در سیستم لجستیک الکترونیکی مطابقت داده شده و در اختیار مشتری قرار می گیرد.مشتریان با کمک این کد ردیابی بسته های خود را در سیستم آنلاین پیگیری کرده و در نهایت بازخوردی را به سیستم لجستیک ارسال می کنند.
کارایی حاصل شده از سیستم های مدیریت زنجیره حمل و نقل
مزایای حاصل از سیستم های مدیریت زنجیره حمل و نقل