موسسه تحقیقی Drewry با اشاره به اینکه رشد حجم جابهجایی در بنادر کانتینری جهان روند نزولی را در سال جاری میلادی در پیش میگیرد، نوشت: اینکه این شیب تا چه اندازه نزولی باشد عمدتا بستگی به برآیند جنگ تجاری آمریکا-چین و بازیهای ژئوپلیتیکی دیگر خواهد داشت. اما از آن طرف انتظار میرود بخش بندری سود قابل توجهی را کسب کند، چرا که قطعا بازیگردانان صنعت از داراییهای موجود حداکثر استفاده و بهرهبرداری را به عمل میآورند. برآوردها حکایت از آن دارد که سال جاری میلادی یک سال چالش برانگیز دیگر برای صنعت کشتیرانی است و رشد تقاضای جابهجایی کانتینری دربنادر جهان از 4.7 درصد سال گذشته به تنها چهاردرصد درسال جاری میلادی تقلیل پیدا خواهد کرد.
بستر فرصتهای بسیاری برای صنعت بندری گسترده شده است، تکنولوژیهایی مانند دیجیتالی شدن، اتوماتیکی شدن، بلاک چین و هوشمندسازی بنادر حرفهای زیادی برای گفتن دارند. اما چالش بزرگ این است که چگونه میتوان بهترین راه را از میان گزینهها انتخاب کرد تا بتوان بر روی اقدامی که درعمل کارآمد است و بهترین پتانسیل را دارد متمرکز بود. روی هم رفته و علیرغم چالشهای مختلف برای بخش بندری در بهرهبرداری مالی از داراییها، می توان مدعی بود که تجارت پایدار و سودآوری را در سال جاری میلادی شاهد خواهیم بود.
درحالیکه پیشبینی میشود درسال جاری میلادی بنادر بیش از 800 میلیون TEU کانتینر را در مقیاس جهانی جابهجا کنند، کسب درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) بیش از 25 میلیارد دلار نیز برای صنعت بندری در نظر گرفته شده است.