به طوریکه در بازار هدف حضور پیدا کرده و به دنبال جذب مشتریان خارجی است ولی با نام خود تولید کننده اصلی فعالیت می نماید. به طوری که فاکتورها به نام تولیدکننده صادر می شود و به آن در تمامی مراحل و جزئیات انجام صادرات کمک می کند.
در این حالت تولیدکننده، خود ریسک عدم پرداخت پول را می پذیرد و ممکن است شرکت مدیریت صادرات قیمت را به تولیدکننده پیشنهاد دهد ولی در این حالت تصمیم در خصوص قیمت نهایی توسط تولیدکننده گرفته می شود.
در مواردی که بنگاه های طرف قرارداد شرکت مدیریت صادرات شرکت های خدماتی هستند بر اساس توافق فی مابین روژه می تواند با نام شرکت مدیریت صادرات اخذ و توسط شرکت خدماتی اجرا گردد.
نوع دیگر شرکت های مدیریت صادرات همانند یک توزیع کننده انحصاری و یا غیر انحصاری عمل می کند:
به دلیل اینکه تسلط کافی بر کانال های توزیع دارد برای محصولات صادراتی قیمت رقابتی تعیین کرده و شرکت های تولیدکننده از آن تبعیت می کنند. در این حالت نیز تولید کننده خود ریسک عدم پرداخت پول را می پذیرد.
تفاوت شرکت ها
تفاوت این شرکت ها با شرکت های بازرگانی در همین نکته است که در شرکت های بازرگانی تولیدکننده هیچ کنترلی بر قیمت صادراتی ندارد. شرکت بازرگانی محصول را مستقیماً از تولیدکننده با یک قیمت توافقی خریداری کرده و به مشتری خارجی با قیمت مورد نظر خود می فروشد. در این حالت شرکت های بازرگانی خود مسئول صدور فاکتور و پذیرش ریسک عدم پرداخت می باشد و تولیدکننده هیچ کنترلی بر قیمت صادرات ندارد و حتی ممکن است مشتری خارجی را نیز نشناسد.
نحوه فعالیت EMC
اغلب شرکت های مدیریت صادرات در بازارهای خارجی شبکه فروش دایر می کنند. حتی بعضی از آن ها شعبه و انبار فروش هم دارند. معمول تر آن است که شرکت های مدیریت صادرات نماینده ها و شبکه های گسترده ای از توزیع کنندگان و واسطه های تجاری را در هر یک از بازارهای هدف دارند و برای انجام امور صادراتی خود از آن ها استفاده می کنند.