کراس استافینگ یکی از روشهای حمل و نقل دریایی کالاست. در این روش محتوای بار از کانتینر کشتی خارج میشود، تا مجددا جهت ارسال به مقصد اصلی در کانتینر یک کشتی دیگر بارگیری شود.این اصطلاح از واژه کراس (Cross) و فعل استاف (Stuff) تشکیل شده است. معنای لغوی کراس استافینگ پر کردن روبرو میباشد که با معنای اصطلاحی آن هم بی ارتباط نیست.
چراکه در نوع حمل و نقل، بار از کانتینر خارج و به کانتینر دیگری منتقل میشود. در عملیات کراس استافینگ، عملیات تخلیه از کانتینر و بارگیری در کانتینر جدید در محل CFS انجام می شود.CFS انبار یا ایستگاه کانتینرها است. این انبار مربوط به JEBEL ALI FREEZONE میباشد.در چنین محلی (یا انباری) کالا، جهت بارچینی در کانتینر، از فرستنده تحویل گرفته شده، یا پس از بازکردن کانتینر و تفکیک محموله های آن، به گیرنده تحویل داده میشود.
در این مکان، امکانات انبارداری و جابه جایی کالای عمومی نیز وجود دارد. انجام این عملیات در انبار شخصی هم امکان پذیر میباشد.کراس استافینگ عمدتا در بندر جبل علی کشور امارات صورت میپذیرد.برای عملیات تمامی اسناد لازم مثل بارنامه، پکینگ لیست، اینویس، گواهی مبدا و … را باید تهیه کرد.
این مدارک باید به نام شرکتی در امارات صادر شود. قبل از رسیدن بار به جبل علی باید اصل بارنامه یا تلکس آن به دست شرکت اماراتی برسد.پس از رسیدن کالا شرکت اماراتی قبض ترخیص را دریافت کرده و اقدام به اظهار کالا به مقصد ایران مینماید.کالاهایی که به علت تحریم نمیتوانند به صورت مستقیم وارد ایران شوند و یا اینکه کالای مورد نظر قابلیت ورود به بنادر ایران را از طریق خطوط کشتیرانی نداشته باشد.
در این صورت لازم است تا با استفاده از کراس استافینگ محموله مورد نظر وارد بنادر شود.کراس استاف در بندر جبل علی معمولا بین یک تا دو روز زمان خواهد برد.بدیهیست که عملیات کراس استاف هزینه اضافی در بر خواهد داشت، زیرا صاحبان کالا باید علاوه بر هزینه کرایه حمل کالا هزینه کراس استافینگ را جداگانه بپردازند.
نوع بسته بندی، ماهیت کالا و نیاز به تجهیزات خاص برای تخلیه همگی موثر در هزینه هستند، اما به طور میانگین هزینه کراس استاف برای هر کانتینر 20 فوت 300 تا 400 دلار و هر کانتینر 40 فوت 500 تا 600 دلار میباشد.در ترانشیپ کانتینر از یک کشتی به کشتی دیگری منتقل میشود. در حالی که در کراس استافینگ جابه جایی محتوای کانتینر است.این تفاوت اساسی فرق بین دو عملیات ذکر شده میباشد.تعویض بارنامه یا صدور بارنامه دیگر (Switch B/L) زمانی صورت میگیرد که صاحب کالا نیاز به بارنامه دیگری برای ارائه داشته باشد.
در حالی که در کراس استاف بارنامه جدیدی از مبدا کراس صادر میشود.با توجه به فرآیند عملیات کراس استافینگ، حفظ سلامت کالا نقشی حیاتی دارد. چراکه در صورت بروز کوچترین خطا ضررهای سنگین به محموله وارد خواهد شد.پس حتما قبل اقدام به Cross Stuff درباره شرکت مجری عملیات تحقیق به عمل آورید.شما همچنین می تواند جهت اطمینان بیشتر از فوروادر خود هنگام عملیات درخواست عکس کنید.