در روش صادارت مستقیم که بین یک وارد کننده و یک صادر کننده انجام می شود شخص ثالثی در کار نیست و وارد کننده و صادر کننده با هم در ارتباط هستند. این روش برای تولید کنندگانی که به دنبال توسعه و پیشرفت می باشند بسیار مناسب است.در روش صادرات غیر مستقیم چندین واسطه برای فروش کالا و محصولات در دیگر کشور ها وجود دارد.
بر اساس تعریف این نوع از صادارت می توان گفت که ساده ترین روش در تجارت و بازرگانی روش صادارت غیر مستقیم می باشد. زیرا در این روش نیازی به تخصص و هزینه های آنچنانی نخواهد بود. روش صادرات غیر مستقیم بیش تر برای شرکت های تازه وارد در این عرصه مناسب است. صادارت غیر مستقیم به دو روش اختصاصی و اتکایی انجام می شود که در ادامه به توضیح در خصوص آنها می پردازیم.
صادارت غیر مستقیم اختصاصی
شرکت خصوص که در یک کشور تأسیس می شود و به عنوان بخش صادراتی چندین شرکت تولید کننده فعالیت می کند و از طرف تولید کنندگان به مامور به دریافت سفارش و انجام معاملات صادراتی است. این شرکت های به طور معمول مالک کالا می شوند و ریسک های تجاری را برعهده می گیرند. توصیه ما به شما عزیزان این است که تا زمانی که قوانین و مقررات واردات و صادارت آشنایی ندارید و تازه کار به حساب می آیید از شرکتی در مدیریت صادرات کمک بگیرید.
صادرات غیر مستقیم اتکایی
صادرات اتکایی به معنای توزیع کالا در خارج از کشور می باشد. در این روش محصولات شما و تولیدکنندگان دیگر با هم به فروش می رسد. تولید کنندگان و شرکت هایی که محصولاتشان با یک دیگر مرتبط و مکمل هستند ولی رقیب هم نیستند می توانند از این روش برای فروش محصولات و تولیدات خود استفاده نمایند.
به عنوان مثال شما تولید کننده لاک هستنید ولی هنوز صادارت کالای خود را شروع نکرده اید برای اینکه صادارت و فروش بدون ریسکی داشته باشید به شرکتی که تولید کننده و صادر کننده محصولات آرایشی به کشور های دیگر هستند مراجعه می کنید و در خواست همکاری برای صادرات محصولات خود را به همراه محصولات آن شرکت ارائه می کنید.
معمولا این شرکت ها برای بهتر شدن و کامل تر شدن پکیج صادراتی خود به کشورهای دیگر به دلیل اینکه بدون سرمایه و یا با کم ترین سرمایه خواهد بود علاقه مند به همکاری با شما خواهند بود. در این روش شرکت فروش لوازم آرایشی با دریافت حق الزحمه از شما و یا بیش تر کردن قیمت لاک ها از این کار نفع می برد.