کشور ها در سرتاسر جهان به دنبال گسترش روابط تجاری با یکدیگر هستند و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به واردات و صادرات با یکدیگر می پردازند. برخی از کشورها اقتصاد شان به همین روابط تجاری و بازرگانی وابسته است.
صادارت در سال های اخیر چگونه است؟
به دلیل فضای رقابتی بین کشور ها در تجارت و بازرگانی این حوزه به طور مداوم در حال رشد و پرورش است. تجارت در حوزه بین الملل در سال های اخیر با سرعت شگفت انگیزی در حال رشد بوده و این منجر به هیجان انگیزتر شدن این حوزه نسبت به دوره های قبل شده است.
از سری عواملی که به رشد کشور ها در این زمینه کمک کرده است می توان به تأسیس سازمان تجارت جهانی، توفقات تجاری بین کشور ها، یکپارچگی تجارت در اروپا، رشد بازار های نوظهور مانند چین، هند، ترکیه و … اشاره کرد.تمامی مواردی که در این پاراگراف به آن اشاره شد از دلایل هیجان انگیزتر شدن بازارهای تجاری در دوره حاضر است.
در سال های دور روابط تجاری فقط معطوف به مرزهای کشورها می شد و تجارت در حوزه بین الملل فقط شرکت های چند ملیتی که تعداد آن ها نیز محدود بود انجام می دادند. اما امروزه به لطف اینترنت و پیشرفت های ارزان قیمتی که در حوزه فناوری های تجاری و دسترسی آسان تر به اطلاعات شده است تغییرات محسوسی در حوزه تجارت جهانی به وجود آمده که علاوه بر شرکت های بزرگ و چند ملیتی شرکت های کوچک و نوپا می توانند در این عرصه فعالیت داشته باشند.
در روش صادرات غیر مستقیم چندین واسطه برای فروش کالا و محصولات در دیگر کشور ها وجود دارد. بر اساس تعریف این نوع از صادارت می توان گفت که ساده ترین روش در تجارت و بازرگانی روش صادارت غیر مستقیم می باشد. زیرا در این روش نیازی به تخصص و هزینه های آنچنانی نخواهد بود. روش صادرات غیر مستقیم بیش تر برای شرکت های تازه وارد در این عرصه مناسب است.